כללי יסוד להעסקת עובדים ומטפלים זרים סיעוד | iSavta
עובדים זרים בתחום הסיעוד: כללי יסוד
banner-img

ביטוח רפואי למטפלים זרים במחירים הנמוכים בארץ

שיתוף פעולה ייחודי המאפשר לכם לקבל את השירות המהיר והאיכותי ביותר, המחירים הנמוכים ביותר, בכל רחבי הארץ

שימו לב: לא מדובר במדריך מקיף אלא רק בהדגשת העקרונות הכלליים שנוגעים להעסקת עובדים זרים בכלל ובתחום הסיעוד בפרט. מי שרוצה להכיר את הכללים, התקנות, החוקים ושאר הפרטים הנוגעים לעניין – וכל מי שרוצה להעסיק עובד זר או שכבר מעסיק מומלץ לו מאוד שירצה להכיר את הפרטים – יכול למצוא אותם באתר הרשמי של ממשלת ישראל תחת: מדריכים - מדריך להעסקת עובדים זרים.

הכרחי: אישור עבודה

הכלל הראשון והחשוב ביותר הוא שאסור להעסיק עובד זר ללא אישור חוקי. גם אם הוא בן של חבר טוב מחוץ לארץ, תיירת שהכרתם בטיול או צליין שרוצה לעזור ליהודים בארצם; העסקת עובדים זרים ללא היתר אסורה על פי החוק.

היתר עבודה ואשרת עבודה

ההיתר מורכב למעשה משני חלקים. מצד אחד המעסיק צריך לקבל היתר שמאשר שמותר לו להעסיק עובד זר בתחום מסוים ולמטרה מסוימת. מצד שני העובד עצמו צריך להוציא אשרת שהייה ועבודה בארץ על מנת שהוא יוכל לעבוד בצורה חוקית עבור המעסיק. זכרו: היתר שהייה איננו היתר עבודה; אם אין לכם היתר העסקה אסור לכם להעסיק גם עובד זר שיש לו אשרת עבודה; היתר העסקת עובד זר איננו מתיר לכם להעסיק זר שאין לו אשרת עבודה.

האישור הוא למקבל הטיפול

גם אם לשכן שלך, לדוד שלך או לחבר שלך יש עובד זר באישור אין זה אומר שמותר לו לטפל גם בך או בקרובים שלך. האישור להעסקת עובד זר ניתן למעסיק מסוים ולכן כל מעסיק חייב אישור משל עצמו והא איננו יכול להסתמך על אישור שניתן לאדם אחר. האישור איננו קבוצתי ואיננו ניתן להעברה: רק מקבל היתר ההעסקה הינו בעל הזכות להעסיק עובדים זרים בכמות ולמטרה שלשמה ניתן לו האישור.

סיעוד זה לא ניקיון וגם לא שיפוצים

היתר ההעסקה ניתן, כפי שכבר הזכרנו, למטרה מסוימת; אי אפשר להעסיק עובדים זרים בתחום שונה מזה שעבורו התקבל האישור. אין להעסיק עובדים זרים בעבודות שלא ניתן עבורן אישור: מטפל סיעודי נועד לטיפול סיעודי ואין להעסיק אותו בעבודות ניקיון עבור בני הבית או בעבודות שיפוצים בחצר או כמוכר במכולת המשפחתית. חשוב לוודא היטב מה נכלל במסגרת העבודות המותרות לעובד הזר שלכם ומה אסור להטיל עליו לעשות.

לעובדים זרים יש זכויות

כבר התורה מצווה עלינו לזכור "כי גרים הייתם בארץ מצרים" כשעובד זר מועסק על ידינו. חשוב להכיר את הזכויות שיש לעובדים הזרים: משכורת מינימום, שעות עבודה, חופשות וימי חופשה בתשלום, תנאים סוציאליים וכן הלאה. מי שרוצה עובד מרוצה ואיכותי יגלה בוודאי שעובדים שמקבלים יותר גם נותנים יותר. אחת מהזכויות של עובדים זרים היא הזכות למגורים, עניין חשוב במיוחד כאשר עוסקים בתחום הטיפול הסיעודי בקשישים ועוד נרחיב לגביו בהזדמנות קורבה.

גם למעסיק יש זכויות

לעובדים זרים – כמו כל עובד למעשה – ישנם גם חובות. עליו למלא את חובותיו למעסיק ולמלא את התפקיד שעבורו הוא מקבל משכורת. במידה והעובד איננו ממלא את תפקידו ניתן כמובן לפטר אותו – במסגרת המגבלות החוקיות הקיימות. כמו שעליכם להכיר את הזכויות המגיעות לעובד שלכם כדאי לכם גם להכיר את הזכויות שלכם ולדעת היכן עובר הגבול בין דרישה מוצדקת לדרישה שאיננה מוצדקת והיכן עובר הגבול בין טעות נסלחת לבין עילה לפיטורין. חשוב להכיר את ההשלכות שיש לכך על מציאת עובד מחליף.

 

למידע נוסף: 9 כללי ברזל להעסקת מטפלים סיעודיים

קבלו את הניוזלטר של הסבתא

השארו בקשר!