מינוי אפוטרופוס לקשישים סיעודיים עשוי להגן עליהם מפני ניצול | iSavta
פסול דין ומינוי אפוטרופוס לקשישים
banner-img

ביטוח רפואי למטפלים זרים במחירים הנמוכים בארץ

שיתוף פעולה ייחודי המאפשר לכם לקבל את השירות המהיר והאיכותי ביותר, המחירים הנמוכים ביותר, בכל רחבי הארץ

רקע

פסול דין הוא אדם אשר בית המשפט הכריז על שלילת כשירותו המשפטית כיוון שאינו מסוגל לדאוג יותר לענייניו, על פי רוב בשל מחלת נפש או פגיעה שכלית. ההגדרה של פסול דין בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופוסות תשכ"ב,1982) הינה 'חסוי' – אדם אשר בית המשפט מינה לו אפוטרופוס או מי שבית המשפט רשאי למנות לו אפוטרופוס.

 

הגיל השלישי

אוכלוסיית בני הגיל השלישי נחשבת  כאוכלוסייה בסיכון לסוגים שונים של מחלות ו/או טראומות אשר יכולים לגרום לאיבוד כשירותם המשפטית. בין היתר מדובר בקשישים סיעודיים התלויים לחלוטין באדם אחר (כדוגמת קשישים לאחר שבץ מוחי), חולי אלצהיימר וכדומה. העיקרון המנחה שיש  למנות אפוטרופוס במקרים שכאלו על מנת למנוע ניצול ופגיעה כזה או אחר בקשיש.

 

מינוי אפוטרופוס

בית המשפט לענייני משפחה יחליט על פי רוב למנות אפוטרופוס שהוא אדם קרוב לקשיש אשר הוכרז כ-'חסוי'. עם מינוי האפוטרופוס הופך הקשיש למעין 'קטין' בעיני החוק – האפוטרופוס הוא אשר ינהל בצורה מלאה את ענייניו בכל התחומים. (למעט מקרים בהם בית המשפט מחליט על מינוי של יותר מאפוטרופוס אחד – האחד אחראי לנושא הגוף והשני אחראי לנושא רכושו של החסוי). חשוב לציין כי במקרים בהם אין לקשיש בן משפחה או אדם קרוב אשר יוכל לשמש כאפוטרופוס רשאי בית המשפט למנות לו גוף העוסק בכך, כדוגמת הקרן לטיפול בחסויים.

 

הגשת בקשה למינוי אפוטרופוס

על מנת לקבל הכרה כאפוטרופוס יש למלא טופס בקשה לבית המשפט לענייני משפחה (כאשר אזרחים מוסלמים יעבירו את בקשתם לבית הדין השרעי). הבקשה צריכה לכלול את פרטיו של האדם לו רוצים למנות אפוטרופוס ואת פרטי בני משפחתו מדרגה ראשונה (אם ישנם). בבקשה יש לפרט את העניינים עליהם יהיה אחראי האפוטרופוס ואת משך זמן המינוי המבוקש. חשוב להדגיש כי בבקשה יש לכלול את עמדתו של אותו אדם אשר מבקשים לו אפוטרופוס או לחילופין לפרט מדוע לא ניתן לקבל את עמדתו. חובה לצרף לבקשה חוות דעת רפואית וניתן (אך לא חובה) לצרף אל הבקשה חוות דעת של עובדת סוציאלית. מעבר לאמור לעיל יש להחתים בני משפחה אשר אינם מבקשים לשמש כאפוטרופוס על כתב הסכמה למינויו של המבקש, החתימה חייבת להיעשות בנוכחות עורך דין/פקיד סעד או מזכירות בית המשפט. במידה וישנם בני משפחה המתנגדים למינוי יש לציין את פרטיהם על הטופס ולצרפם כמשיבים לבקשה.

 

חשוב לזכור

מכיוון שמדובר בהליך משפטי האורך לא מעט זמן קיימת אפשרות לבקש מינוי זמני כאפוטרופוס וזאת עד להחלטה הסופית של בית המשפט.

שיתוף

קרא עוד אודות טיפול בקשישים

סיוע למטופלים במצב סיעודי בעת המלחמה

טיפול בקשישים

סיוע למטופלים במצב סיעודי בעת המלחמה

קראו עוד
משרות פתוחות באייסבתא - הצטרפו לצוות שלנו!

טיפול בקשישים

משרות פתוחות באייסבתא - הצטרפו לצוות שלנו!

קראו עוד
המדריך לחסכון בהוצאות טיפול סיעודי של בן משפחה

טיפול בקשישים

המדריך לחסכון בהוצאות טיפול סיעודי של בן משפחה

קראו עוד
⁨מטופלים מבוגרים ומטפלים סיעודיים - התמודדות עם נגיף הקורונה⁩

טיפול בקשישים

⁨מטופלים מבוגרים ומטפלים סיעודיים - התמודדות עם נגיף הקורונה⁩

קראו עוד

קבלו את הניוזלטר של הסבתא

השארו בקשר!