פרוייקט חברים לעת זקנה ֻ- ליווי קשישים עם בעלי חיים | iSavta
פרוייקט חברים לעת זיקנה
banner-img

הרשמת מטפלים בתאגיד ב-800 שח בלבד!

רק דרך iSavta - השירות ניתן בין רעננה בצפון לראשון לציון בדרום וכולל את ירושלים והסביבה

רבים נוהגים לומר שהכלב הוא ידידו הטוב ביותר של האדם, אבל למעשה חיות מחמד רבות יכולות להיות עבורנו חברות טובות מאוד: כלבים, חתולים, ציפורי שיר ועוד. בפרט כאשר אדם מגיע לגיל מבוגר קיימים יתרונות רבים לגידול בעלי חיים, אלא שדווקא אז יותר ויותר קשה לו לטפל בהם כראוי ולהעניק להם את התנאים המגיעים להם. זו בדיוק הסיבה בעטיה נולד פרוייקט "חברים לעת זקנה", המשדך בין מתנדבים לקשישים סביב טיפול בחיות מחמד.

 

יתרונות גידול חיות מחמד בגיל מבוגר

 

הקשר בין בני האדם לבין בעלי חיים מסוימים, בפרט כלבים וחתולים אבל גם אחרים, ידוע מזה זמן רב כקשר שיש בו יתרונות רבים:

 

רוב חיות המחמד זקוקות לטיפול יומיומי הכולל בין היתר טיולים, משחק, האכלה וכיו"ב. בכך מעודדת חיית המחמד את בעליה, במקרה זה הקשיש, לקום ולטפל בה: לצאת לטיול קצר מספר פעמים ביום עם הכלב, או להבריש את פרוותו של החתול. בזכות הפעילות הגופנית הזו, הקשיש מפעיל את השרירים ואת המפרקים בצורה שמשפרת את תנועתם בעת ביצוע פעולות יומיומיות אחרות.

 

מגע של בעל חיים משפר את ההרגשה של שני הצדדים. ניתן לשים לב בקלות לכך שכלבים נהנים מליטוף כאשר זנבם מכשכש, וחתולים מפגינים את הנאתם ממגע באמצעות גרגור – אולם גם אנחנו, בני האדם, נהנים מן המגע עם בעלי החיים. הדבר אף מוכח מחקרית: על פי מחקרים שנעשו בעולם, ליטוף בעלי חיים מסייע בהורדת לחץ דם, ויסות קצב הלב ושליטה על טמפרטורת הגוף.

 

כל חיית מחמד, החל מכלב או חתול ועד דגיגים באקווריום, היא יצור חי שמסוגל להפיג שעמום ולספק לבעליו חברה. הואיל והשעמום הוא אחד האויבים המרים ביותר של בני ובנות הגיל השלישי, הרי שעצם קיומה של נפש חיה נוספת בבית עשוי לספק נחמה ורוגע.

 

בעלי חיים, ובפרט כלבים הזקוקים לטיולים יומיים מחוץ לבית, הם דרך נהדרת לפגוש אנשים חדשים, לעורר שיחה וליצור קשרים עם אנשים אחרים. לקשישים רבים אין כוח או חשק לצאת מן הבית אולם עבור חיית המחמד הם יהיו מוכנים לעשות כן. 

 

בשורה התחתונה, לבעלי חיים בכלל, ולכלבים בפרט, יש שורה ארוכה של יתרונות בריאותיים ונפשיים עבור קשישים. חיות מחמד מעוררות בבעליהן מוטיבציה לטפל בהן, מהוות אלמנט מרגיע ומנחם ומסייעות לקשישים להתמודד עם מגוון רחב של תופעות שליליות כגון שעמום, דיכאון ועוד. מבחינה מחקרית נראה שקשישים המטפלים בחיות מחמד מאושרים יותר, בריאים יותר בגופם ובנפשם, ישנים טוב יותר בלילות ונהנים מקשרים חברתיים טובים יותר.

 

חסרונות גידול חיות מחמד בגיל מבוגר

 

אל מול כל היתרונות הנהדרים הגלומים בגידול חיית מחמד, לא ניתן להתעלם מן העובדה שהטיפול בה כרוך בהאכלה, ניקיון, טיולים, ביקורים אצל וטרינר ועוד פעולות שעשויות להיות מורכבות למדי עבור קשישים. בפרט כאשר מדובר בקשישים שגידול חיות מחמד אינו זר להם, הם עלולים לסבול דווקא מחוסר שביעות רצון עד כדי דיכאונות של ממש בעקבות הקשיים לטפל בבעלי החיים שבאחריותם.

 

חיות מחמד יכולות גם לעורר רעש או אי סדר, ואף להיקלע לתגרות עם חיות מחמד של אנשים אחרים. אחזקתן, האכלתן והטיפול בהן עלולים להוות מעמסה כלכלית על בעליהן, שלעיתים יעדיפו לוותר על סיפוק הצרכים של עצמם על מנת לטפל בידידיהם בעלי החיים.

 

ואם לא די בכך, הרי שאם חלילה עולה צורך לפנות את הקשיש לטיפול ארוך או אשפוז אזי אין מי שיטפל בהן; דבר שעשוי להוסיף אלמנט של לחץ וחרדה על הקשיש.

 

מהו פרוייקט "חברים לעת זקנה"

 

"חברים לעת זקנה" הוא פרוייקט המחבר בין קשישים המגדלים חיות מחמד בביתם לבין מתנדבים המסייעים להם בשלל היבטים הקשורים באותן חיות מחמד. כך למשל המתנדבים יכולים לסייע לקשישים בהוצאת כלבים לטיולים, הברשת פרוות החתול, ליווי למספרה, לפנסיון או לווטרינר, ניקיון אחר בעלי החיים, האכלתם וכיו"ב.

 

בנוסף הפרוייקט מציע סיוע לקשישים באימוץ בעל חיים, ואם קשיש מעוניין בחברת בעל חיים אולם איננו יכול לגדל אותו בביתו מסיבה כלשהי, אזי ניתן לחבר בינו לבין מתנדב שיגיע לבקר אותו בביתו יחד עם בעל חיים משלו.

 

במקרה הצורך יכול הפרוייקט לסייע גם במקרים של תלונות שכנים או תלונות של רשויות על בעיות תברואה או רעש, טיפולים וטרינריים שעלותם גבוהה מכפי שיכול הבעלים הקשיש לשגת, הפניות למוסדות דיור שמקבלים דיירים עם חיות המחמד שלהם (שהרי רוב המוסדות אינם מקבלים חיות מחמד) וכן הלאה.

 

בנוסף לחיבור שמתבצע במסגרת הפרוייקט בין קשישים אוהבי בעלי חיים לבין מתנדבים, "חברים לעת זקנה" מסייע גם באיתור של אנשי מקצוע: פנסיון לכלבים, מאלפי כלבים, ייעוץ התנהגותי, דוג סיטר, דוג ווקר, מספרה לחיות מחמד, וטרינרים, ספקים של ציוד ומזון לבעלי חיים ועוד. כמו כן, במקרה שבו הקשיש אינו מסוגל עוד לטפל בחיית המחמד שלו, הפרוייקט מסייע באיתור בתים חלופיים, באופן זמני או קבוע.

 

הפרוייקט נוסד על ידי עמותות ג'וינט ישראל ורעות אשל, בשיתוף המשרד לאזרחים ותיקים ועמותת תנו לחיות לחיות. כיום הוא מנוהל על ידי עמותת "מטב", אחת מן הוותיקות והמקצועיות ביותר בארץ בתחום הטיפול בקשישים בכלל וטיפול סיעודי בפרט; וכן בשיתוף פרוייקטים נוספים, קרנות ומלגות.

 

 

פרוייקט "כלבי ליטוף"

 

"כלבי ליטוף" הוא שמו של פרוייקט במסגרתו מתנדבים מגיעים עם הכלב הפרטי שלהם לבקר בבתי אבות, מוסדות קשישים ומוסדות לאנשים עם מוגבלויות.

ביקור המתנדב אצל הקשיש סובב סביב הכלב, המהווה נושא שיחה, עומד במרכז תשומת הלב ונהנה מהפגנת החיבה כלפיו הן מבעליו והן מן הקשיש. בצורה כזו נוצרים קשרים מיוחדים ושונים בין הקשיש למתנדב ולכלבו, כך שכולם מרוויחים סיפוק מן הביקור.

 

הצטרפות לפרוייקט "חברים לעת זקנה"

 

על מנת להגיע לכמה שיותר קשישים ברחבי הארץ ולסייע להם בטיפול בחיות המחמד שברשותם, באימוץ חיית מחמד או בארגון מפגש בינם לבין מתנדב עם חיית מחמד משלו, מפעילה עמותת רעות אשל מרכז מידע ארצי המהווה כתובת למגוון שאלות ופניות בנושא.

בין היתר מהווה מרכז המידע מענה לפניות בני ובנות הגיל השלישי המבקשים לאמץ חיית מחמד או לשמש בית אומנה זמני; ובמקביל מסייע לסטודנטים וצעירים אחרים המבקשים להתנדב או לתרום לפרוייקט.

לפרטים נוספים והצטרפות לפרוייקט (כקשיש/ה בעל/ת חיית מחמד או כמתנדב/ת) ניתן לפנות אל liordl@matav.org.il או

viktoriam@matav.org.il, וכן אל רכזי הפרוייקט באמצעות עמוד הפייסבוק של "חברים לעת זקנה" או "כלבי ליטוף".

 

סיכום

 

מחקרים רבים שנעשו בנושאים הקשורים למערכת היחסים בין בני אדם לחיות מחמד מוכיחים שיש קשת רחבה של יתרונות בריאותיים ונפשיים עבור קשישים החיים לצד כלב, חתול או חיות מחמד אחרות.

קיימים גם חסרונות לטיפול בבעלי חיים בגיל השלישי – אולם בזכות פרוייקטים כמו "חברים לעת זקנה" או "כלבי אילוף" אפשר לצמצם אותם למינימום ובכך למצות את היתרונות באופן אופטימלי. זאת באמצעות מתנדבים המגיעים אל הקשישים ומסייעים להם לטפל בחיות המחמד בדרכים שונות.

כך בסופו של דבר כולם נהנים מפרוייקט כמו "חברים לעת זקנה": הקשיש נהנה מחברת בעלי החיים, המתנדב מקבל את הסיפוק שבסיוע לקשיש, ובעל החיים נהנה מתשומת הלב והחיבה המורעפת עליו יחד עם טיפול ראוי.

 

 

 

שיתוף

קרא עוד אודות טיפול בקשישים

סיוע למטופלים במצב סיעודי בעת המלחמה

טיפול בקשישים

סיוע למטופלים במצב סיעודי בעת המלחמה

קראו עוד
משרות פתוחות באייסבתא - הצטרפו לצוות שלנו!

טיפול בקשישים

משרות פתוחות באייסבתא - הצטרפו לצוות שלנו!

קראו עוד
המדריך לחסכון בהוצאות טיפול סיעודי של בן משפחה

טיפול בקשישים

המדריך לחסכון בהוצאות טיפול סיעודי של בן משפחה

קראו עוד
⁨מטופלים מבוגרים ומטפלים סיעודיים - התמודדות עם נגיף הקורונה⁩

טיפול בקשישים

⁨מטופלים מבוגרים ומטפלים סיעודיים - התמודדות עם נגיף הקורונה⁩

קראו עוד

קבלו את הניוזלטר של הסבתא

השארו בקשר!