שמירה על קשישים בלילות | מטפלים סיעודיים להשגחה אישית בלילה | iSavta
שמירה על קשישים בלילות
banner-img

הרשמת מטפלים בתאגיד ב-800 שח בלבד!

רק דרך iSavta - השירות ניתן בין רעננה בצפון לראשון לציון בדרום וכולל את ירושלים והסביבה

בשנים האחרונות חווה תחום שירותי הסיעוד קפיצת דרך משמעותית בהשוואה למה שהיה עד לפני שנים לא רבות. אחד מן השיפורים הרבים בתחום הוא העובדה שכיום ניתן למצוא מטפלים סיעודיים כמעט לכל צורך או מצב אפשרי. אחד מן המצבים הללו הוא העובדה שקשישים סיעודיים רבים פשוט נהגו להישאר לבדם בשעות החשיכה – אולם כיום יש מי שישגיח עליהם.

 

טיפול בקשישים בבית - סוף סוף צורך שניתן לו מענה ראוי

 

המונח "מטפל סיעודי" עשוי להיראות כאילו הוא מתייחס לסוג אחד של מטפלים, אולם בפועל אפשר לומר שזו מטריה שתחתה נכנסים הרבה מאוד סוגים. בין היתר אפשר למנות מטפלים סיעודיים ישראליים לעומת עובדים זרים, כאלה שמתגוררים בביתו של המטופל וכאלה שמתגוררים במקום אחר, כאלה שמגיעים למספר שעות מסוים ביום או בשבוע וכאלה שמלווים את המטופל הסיעודי באופן צמוד במשך כל שעות היממה.

בעבר היו פתרונות מוגבלים בלבד למצבים בהם קשישים נזקקו לסיוע צמוד במשך שעות רבות ביום. במקרים רבים אחד מבני המשפחה היה נאלץ לקחת ימים ארוכים של חופשה מעבודתו ולהתרחק ממשפחתו שלו על מנת לטפל בקשיש הסיעודי. לעיתים ילדיו של הקשיש חילקו ביניהם את הטיפול בו באופן כזה שבכל רגע נתון יהיה איתו לפחות אחד מהם.

 

אולם במקרים רבים פשוט לא נמצא מי שילווה את הקשיש הסיעודי בכל שעות היממה. הסיבות היו מגוונות: ילדיו לא הצליחו לחלק ביניהם את הזמן באופן שיהיה מקובל על דעת כולם, למשל בגלל מרחק גיאוגרפי גדול בין ביתם לבין ביתו של ההורה או אולי פשוט משום שאין ילדים... כך או כך, קשישים רבים מצאו את עצמם בבעיה קשה: מצד אחד הם נמצאים במצב סיעודי בגלל גילם, בריאותם ומצבם הרפואי, כאשר הם לא מסוגלים לבצע בעצמם פעולות יומיומיות פשוטות כמו לאכול או לגשת לשירותים. מצד שני, אין מי שיהיה שם לצידם 24 שעות ביממה כדי לסייע להם בעת הצורך.

 

הבעיה הייתה חמורה במיוחד בעיקר בשעות הלילה. טיפול ושמירה על קשישים בלילות מצריכה אדם שיהיה שם בשעות הללו כשהוא ערני ומוכן לפעול הן במקרה בו הקשיש צריך סיוע בפעולה כלשהי והן במקרה בו חלילה קיימת הידרדרות כלשהי במצבו; ועם זאת, לא הרבה בני משפחה היו מוכנים או מסוגלים להתרחק מנשותיהם, בעליהן והילדים בכל לילה, אפילו לא כדי לטפל באבא או אמא במצב סיעודי; וגם מי שכבר היה מוכן לעשות הכל למען הוריו הסיעודיים אינו יכול באופן פיזי להיות זמין עבורם במצב דריכות מלא במשך 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע.

 

החדשות הטובות הן שכל זה הוא כבר נחלת העבר, שכן היום אפשר למצוא בקלות יחסית מטפל סיעודי כמעט לכל צורך של המטופל: לשעות ספורות ביום או בשבוע, באופן צמוד 24 שעות ביממה או בשעות הלילה בלבד, אותן שעות שהיו כל כך בעייתיות עד לא מזמן.

 

מה יכול לעשות המטפל הסיעודי בשעות הלילה?

 

מטפלים סיעודיים לשעות הלילה יכולים להיות הפתרון האידיאלי עבור קשישים שנמצאים במצב סיעודי אולם במהלך היום יש איתם מישהו. הם יכולים להיות פתרון גם עבור קשישים סיעודיים המאושפזים בבית חולים או במוסד אחר.

בין אם מדובר במטפל ישראלי או עובד זר, האדם שנמצא שם עבור הקשיש הסיעודי במהלך שעות הלילה יכול לסייע לו במספר רב של דרכים:

בראש ובראשונה הוא יכול לסייע לקשיש לבצע את הפעולות היומיומיות הרגילות שהוא מתקשה לבצע בעצמו בדרך כלל: לאכול, להתרחץ, להתלבש, לגשת לשירותים וכן הלאה.

בנוסף יכול המטפל בשעות הלילה להזעיק עזרה במקרה שבו מתרחש דבר מה חריג: נפילה של הקשיש, למשל, או הידרדרות במצבו הבריאותי.

במקרים מסוימים בהם המטפל בשעות הלילה הוא גם בעל הכשרה רפואית, יש באפשרותו גם להגיש לקשיש הסיעודי עזרה ראשונה במקרה כפי שתואר לעיל. כמובן שיש לוודא שאכן יש לו הכשרה כזו ולא לאפשר לא לטפל בקשיש בלעדיה.

 

היכן מוצאים אדם שישמור על הקשיש בלילה בבית?

 

אם הקשיש הסיעודי מאושפז בבית חולים, אפשר לפנות אל חברות כוח אדם שדרכן ניתן להשיג מטפלים סיעודיים. חברות כאלה מציעות בדרך כלל גם מטפלים לשעות הלילה אשר מגיעים לבית החולים ומלווים את הקשיש הסיעודי בכל שעות היממה. דוגמה לחברה כזו היא דנאל סיעוד, המציעה שירותי השגחה בבתי חולים סביב השעון, לרבות בשעות הלילה או בבדיקות רפואיות. בדרך כלל ניתן גם להמשיך את השירות לאחר סיום האשפוז והשחרור, כלומר בביתו של המטופל הסיעודי.

גם בתי חולים מציעים כמובן שירותי השגחה רפואית צמודים. חלקם, כמו בית החולים בילינסון, אף מציעים תנאים משודרגים שמזכירים אירוח בבית מלון מפואר. באופן טבעי שירות שכזה עשוי לעלות יותר מאשר אפשרויות אחרות, אולם אם היד משגת, ובפרט כאשר המצב הבריאותי רעוע ומחייב השגחה רפואית מוסמכת באופן צמוד, זה עשוי להיות פתרון יעיל להשגחה על הקשיש הסיעודי.

בין אם הקשיש מאושפז בבית החולים, שוהה בבית אבות או נמצא בביתו, קיימות עמותות וחברות כוח אדם המתמחות בטיפול סיעודי דרכן ניתן להשיג כוח אדם מיומן ומנוסה, עם הכשרה רפואית, אשר יעניק לקשיש הסיעודי ליווי בכל שעות היממה. כאלה למשל הן עמותת מטב וחברת אור בלב המציעות שירותי טיפול וגם שמירה על קשישים בבית על ידי מטפלות לילה.

קיימות מספר אפשרויות להשיג מטפל שיהיה שם עבור הקשיש הסיעודי בשעות הלילה.

 

במקרה מסוימים בהם אין צורך שהמטפל הסיעודי יהיה גם בעל הכשרה רפואית, אפשר כמובן לשכור את שירותיו של עובד זר בתחום הסיעוד. לשם כך ניתן לפנות לאחת מחברות כוח האדם הפרטיות המתמחות בהשמת עובדים ישראליים או עובדים זרים בתחום הסיעוד (בפיקוח של רשות האוכלוסין וההגירה) ולהגדיר את הצרכים של הקשיש הסיעודי. כך אפשר לשכור שורה של שירותים סיעודיים, החל מעובד זר למספר שעות ביום ועד מטפל שיעבור להתגורר עם הקשיש תחת אותה קורת גג. 

אפשרות נוספת, שאמנם איננה מתאימה לקשישים סיעודיים אולם זהו מקום ראוי לציין אותה, בפרט לאור העובדה שהיא פתרון יעיל עבור קשישים הסובלים מבדידות בשעות הערב והלילה, היא תכנית "כאן גרים" של המשרד לשוויון חברתי: במסגרת התכנית נוצרים קשרים בין קשישים לבין סטודנטים או חיילים, והם עוברים להתגורר תחת אותה קורת גג. כך ניתן להפיג את בדידותו של הקשיש תוך כדי מתן מקום מגורים לסטודנטים ממעמד סוציו אקונומי נמוך. אמנם הסטודנט לא נדרש להיות מטפל סיעודי של הקשיש במקרה כזה, אולם הוא בהחלט יכול להזעיק עזרה אם חלילה קורה משהו במהלך הלילה.

 

כמה זה עולה שירות טיפול ושמירה על קשישים בבית?

 

הואיל וקיימות אפשרויות שונות התלויות בצרכים האינדיבידואליים של כל מטופל, לא ניתן להציג מחירון אחיד של שירותי שמירה על קשישים בלילות. לקבל הצעת מחיר יש לבחון תחילה את הצרכים, התנאים והאפשרויות של כל מטופל ולבצע סקר מחירים בין מספר אפיקים.

עם זאת, ניתן לומר שהעסקת מטפל סיעודי היא נושא שיש לו משמעות כלכלית שכדאי לקחת בחשבון. העסקת עובד זר, למשל, שווה בפני החוק ברוב ההיבטים התעסוקתיים להעסקת מטפל ישראלי, לרבות שכר המינימום, ימי חופשה, החזר הוצאות נסיעה, ביטוחים רפואיים וכיו"ב.

בחברות פרטיות מחירי העסקת מטפל בשעות הלילה נעים בדרך כלל מ-65 ש"ח לשעה ומעלה, עם קביעת מספר מינימלי של שעות (8 או 10). ככל שמספר השעות המינימלי קטן יותר כך השכר לשעה צפוי להיות גבוה יותר. לעיתים במחיר מגולמות גם תוספות שונות כמו עבודה בסופי שבוע ובחגים.

 

לסיכום

בן משפחה יכול לתת לקשיש הסיעודי טיפול צמוד ואוהב במשך שעות רבות, אבל בשלב מסוים עליו לשוב לחיק משפחתו שלו, לעיסוקיו, לעבודתו או פשוט לקבל הפוגה קצרה מן המשימה המורכבת של הטיפול הסיעודי. במקרים כאלה, מטפלים המבצעים טיפול ושמירה על קשישים בלילות הם פתרון מצוין: הם יכולים להשגיח על המטופל, להגיש לו סיוע כשיש צורך ולהזעיק עזרה אם חלילה קורה משהו.

 

קראו עוד מאמרים בנושא: טיפול בקשישים

 

 

שיתוף

קרא עוד אודות טיפול בקשישים

סיוע למטופלים במצב סיעודי בעת המלחמה

טיפול בקשישים

סיוע למטופלים במצב סיעודי בעת המלחמה

קראו עוד
משרות פתוחות באייסבתא - הצטרפו לצוות שלנו!

טיפול בקשישים

משרות פתוחות באייסבתא - הצטרפו לצוות שלנו!

קראו עוד
המדריך לחסכון בהוצאות טיפול סיעודי של בן משפחה

טיפול בקשישים

המדריך לחסכון בהוצאות טיפול סיעודי של בן משפחה

קראו עוד
⁨מטופלים מבוגרים ומטפלים סיעודיים - התמודדות עם נגיף הקורונה⁩

טיפול בקשישים

⁨מטופלים מבוגרים ומטפלים סיעודיים - התמודדות עם נגיף הקורונה⁩

קראו עוד

קבלו את הניוזלטר של הסבתא

השארו בקשר!