בדידות בגיל השלישי - האויב הגדול של הקשישים הסיעודיים | iSavta
האויב הגדול של הקשישים הסיעודיים והגיל השלישי בכלל: בדידות
banner-img

ביטוח רפואי למטפלים זרים במחירים הנמוכים בארץ

שיתוף פעולה ייחודי המאפשר לכם לקבל את השירות המהיר והאיכותי ביותר, המחירים הנמוכים ביותר, בכל רחבי הארץ

הבדידות בגיל השלישי

 

בקרב קשישים סיעודיים ובגיל השלישי בכלל, ישנו אויב אחד גדול ומרכזי – הבדידות. לתחושת הבדידות השלכות קשות על איכות החיים בגיל השלישי, היא משפיעה הן על הבריאות הנפשית והן על הבריאות הגופנית. ואם חשבתם שתחושת הבדידות קיימת רק אצל קשישים אשר להם אין בני משפחה הרי שכדאי לכם לחשוב שנית, גם קשישים להם ילדים ונכדים יכולים לחוות בדידות קשה. על הבדידות והשלכותיה בכתבה מיוחדת זו.

 

על בדידות בגיל השלישי

 

לעת זקנה יכולה להיווצר בקרב בני הגיל השלישי תחושת בדידות אשר נוצרת עקב הירידה בחיי החברה ולעתים קרובות גם בחברים עצמם אשר הולכים ופוחתים, בבילוי שעות ארוכות בבית בשל מצב גופני ובריאותי אשר מפחית את המגע היומיומי עם בני אדם. הבדידות נפוצה גם בקרב קשישים בעלי משפחות – כן, הילדים אולי מדברים עם ההורים הקשישים בטלפון מדי יום ואולי אף מגיעים לבקר פעם בשבוע – אבל בשורה התחתונה קשישים מבלים את רוב שעות היום לבד, בין ארבעה קירות. אם תהיתם עד כמה נפוצה הבדידות בקרב בני הגיל השלישי בישראל הרי מחקרים מלמדים כי לא פחות מ-42%(!) מבני ה-75 מישראל מדווחים על תחושת בדידות, או במילים אחרות – כמעט כל קשיש שני בישראל חווה בדידות.

 

השפעות הבדידות על האדם הזקן

 

מחקרים רבים שנערכו בנושא הבדידות בקרב קשישים מצביעים על בעיות קשר הדוק וישיר בין הבדידות לבין ירידה חדה בבריאות הגופנית וביכולות הקוגניטיביות. מעבר לכך תחושת הבדידות עלולה להוביל לדיכאונות אשר משמעותם פגיעה קשה באיכות החיים של הקשיש. הוכח מעבר לכל ספק כי קשישים אשר אינם חווים בדידות, בריאים יותר, מאושרים יותר ומאריכים יותר ימים.

 

כיצד למזער את תחושת הבדידות בגיל השלישי

 

על מנת למנוע או לפחות למזער את תחושת הבדידות בגיל השלישי צריך להבין את המקור לתחושת הבדידות: חוסר מגע אנושי. כאשר מדובר בקשישים אשר מתפקדים באופן מלא הכי שחשוב למלא את זמנם בפעילויות חברתיות מהנות – חוגים, סדנאות, פעילויות ספורטיביות בחברה, מפגשים חברתיים ועוד...כאשר מדובר בקשישים אשר מרותקים במשך רוב שעות היום לבתיהם בשל מצבם הגופני הסיכון לבדידות עולה ועל כן חשוב לדאוג עבורם לביקורים קבועים ומרובים של בני משפחה, מכרים ואפילו מתנדבים אשר יארחו להם חברה. בישראל פועלות כיום תכניות התנדבות רבות אשר מטרתן היא להיאבק בתופעת הבדידות על ידי שליחת מתנדבים לבתי קשישים ורקימת קשרים חדשים בחייהם. במקרים של זכאי חוק סיעוד כדאי מאוד לדעת כי ניתן להמיר חלק משעות הסיעוד בביקור במרכזי יום לקשיש. מרכזי היום לקשיש מהווים מסגרת חברתית-קהילתית נפלאה, בא המבקרים נהנים מחיי חברה ותרבות עשירים, לצד ארוחות חמות והסעות מפתח ואל פתח הבית. דרך נפלאה נוספת למזער את תחושת הבדידות היא על ידי אימוץ של חיית מחמד. אימוץ כלב או חתול מעניק לקשיש תחושת חיוניות, יש לו סיבה לקום בבוקר, לטפל ולהעניק מעצמו. חיות המחמד מצדן מצטיינות בלהחזיר אהבה רבה ומחקרים מלמדים כי קשישים המגדלים חיית מחמד מאושרים יותר, בריאים יותר וחשופים פחות לתחושות בדידות. לטובת קשישים המבקשים לאמץ חיית מחמד אך מתקשים בטיפול השוטף פועלות תכניות התנדבות כדוגמת 'חברים לעת זקנה' אשר שולחות מתנדבים אל בתי קשישים על מנת לסייע להם בטיפול השוטף בחיית המחמד.

 

כמה מילים חשובות לסיום

 

דבר ידוע הוא כי גם קשישים החווים בדידות אינם משתפים זאת עם בני משפחתם, הם אינם רוצים להכביד על ילדיהם ולעתים פשוט מתביישים להודות בכך. עלינו הילדים לדאוג ולוודא כי הורינו נהנים מחברה אנושית במשך כל השבוע ומפעילויות חברתיות שונות. תזכרו – אין אוייב קשה יותר בגיל השלישי מאשר הזקנה.

שיתוף
תגיות: בדידות

קרא עוד אודות טיפול בקשישים

סיוע למטופלים במצב סיעודי בעת המלחמה

טיפול בקשישים

סיוע למטופלים במצב סיעודי בעת המלחמה

קראו עוד
משרות פתוחות באייסבתא - הצטרפו לצוות שלנו!

טיפול בקשישים

משרות פתוחות באייסבתא - הצטרפו לצוות שלנו!

קראו עוד
המדריך לחסכון בהוצאות טיפול סיעודי של בן משפחה

טיפול בקשישים

המדריך לחסכון בהוצאות טיפול סיעודי של בן משפחה

קראו עוד
⁨מטופלים מבוגרים ומטפלים סיעודיים - התמודדות עם נגיף הקורונה⁩

טיפול בקשישים

⁨מטופלים מבוגרים ומטפלים סיעודיים - התמודדות עם נגיף הקורונה⁩

קראו עוד

קבלו את הניוזלטר של הסבתא

השארו בקשר!