החלפת מטפלת סיעודית מטפל זר | iSavta
המטפלת כבר לא מתאימה - איך מחליפים?
banner-img

הרשמת מטפלים בתאגיד ב-800 שח בלבד!

רק דרך iSavta - השירות ניתן בין רעננה בצפון לראשון לציון בדרום וכולל את ירושלים והסביבה

המטפלת הסיעודית של אימא כבר שחוקה. הכימיה בין סבא למטפל הזר שלו כבר לא מה שהייתה פעם. אתם יודעים שהגיע הזמן לשינוי, ואפילו כבר קיבלתם החלטה. אך איך עושים זאת? נתחיל בדוגמה - כבר 3 שנים שכריסטינה מטפלת בסבתא אלישבע, עד כה הכל התנהל על מי מנוחות, הייתה כימיה טובה וכולם היו שמחים. אך בזמן האחרון, נראה שמשהו כבר לא עובד כמו פעם. כריסטינה שחוקה, חסרת מוטיבציה, הסבתא כבר אינה כל כך שמחה ומתחילה להתלונן. החלטנו להחליף מטפלת. אבל… פתאום הבנו שזה לא כל כך פשוט - ייתכן שהמטפלת החדשה תהיה פחות טובה, ואז תתחיל תחנת רכבת של מטפלות עד שנמצא מישהי מתאימה. בנוסף יתכן וכריסטינה תבין שמתבצע מהלך להחלפתה, תעזוב באופן מיידי ותשאיר אותנו ללא פתרון. וגם אם נשמור על סודיות מירבית, איך נפגיש בין סבתא לבין המועמדות כאשר כריסטינה נמצאת בבית כל שעות היום והלילה, ובמרבית סופי השבוע? ייתכן גם שנמצא מטפלת נפלאה, מסורה ובעלת מוטיבציה אך סבתא אלישבע פשוט תתקשה להסתגל לשינוי. מה עושים?!?! נתחיל בסבתא אלישבע. אם היא במצב מנטלי סביר, רצוי כמובן לשוחח עימה על הנושא, לשמוע את דעתה ולהבין מה מפריע לה. ייתכן שהקושי זמני או מינורי, וע״י שיחה או כמה צעדים פשוטים בשיתוף עם כריסטינה, ניתן להשיב את המצב לקדמותו. לעולם אין לדעת איזו מטפלת חדשה תגיע, ולעיתים סבלנות ואורך רוח בטווח הקצר עשויים להיות יותר יעילים, שכן לקשישים בדרך כלל די קשה להתמודד עם שינויים. עם זאת, מומלץ לבצע את השיחה אודות כריסטינה באופן דיסקרטי, כי יש אחרי 3 שנים היא כנראה כבר מבינה עברית די טוב, וגם אם לא, יש סיכוי שהיא תבין שמדברים עליה. כדאי לזכור שאף אדם לא אוהב להיות נושא שיחה שהוא לא חלק ממנה. אם הסבתא אינה במצב מנטלי תקין, אז בתקופה רגישה שכזו כדאי לעשות שני דברים: הראשון, להגביר את הפיקוח והנוכחות בבית כדי לוודא שסבתא מקבלת את הטיפול הראוי והמיטבי. השני, לשוחח עם כריסטינה ולהבין מה קורה אצלה ומה השתנה. לעיתים יתברר שהיא טרודה בקשיים הקשורים במשפחתה (לא נשכח שהיא בכל זאת מרוחקת כמה אלפי ק״מ מהבית), אך מסוגלת להתעשת ולחזור לעצמה. אם בכל זאת השתכנענו שיש צורך בהחלפה, יש להתנהל בצורה דיסקרטית. אם כריסטינה תגלה שהיא מועמדת להחלפה, היא עשויה להיפגע ולהיעלב, ולהרגיש שאין לה מה להפסיד. מצב זה עשוי להיות בעייתי בראש וראשונה עבור סבתא אלישבע. מנעד התגובות עלול לנוע בין התנכרות, לחוסר התייחסות ואף להגיע לנטישה מיידית של מקום העבודה (למרות שזה בניגוד לחוק) כדי למצוא עבודה חדשה. לפי החוק יש להודיע למטפלת מספר ימים עד חודש מראש (בהתאם לזמן ההעסקה) לפני פיטוריה. עם זאת, לעיתים עדיף לשקול תשלום של הפיצויים כחוק ללא עבודה בפועל, כדי למנוע מצב בו המטופל נמצא עם מטפל ממורמר. דיסקרטיות - כאשר אתם מפרסמים מודעת דרושים באתר iSavta.co.il, רצוי לא לעשות זאת בעזרת מספר טלפון או מייל המוכרים למטפלת, שכן ייתכן שגם היא תיתקל במודעה זו. רצוי לפעול לפי ההנחיות במאמר זה העוסק בניהול תהליך קליטת מטפלת חדשה. כאשר משוחחים בטלפון עם מועמדות או עם ממליצים אין לעשות זאת מביתה של הסבתא כמובן. אם אתם מבקשים מתאגיד העובדים הזרים בו אתם רשומים לאתר מחליפה, יש להבהיר שהתהליך מתבצע מאחורי הקלעים. החלק הבעייתי הוא להפגיש בין סבתא אלישבע לבין המטפלת החדשה, לאחר ששוחחנו עם ממליצים כמובן, שבוודאי תרצה לראות את המטופלת החדשה ואת סביבת העבודה, בייחוד עם כריסטינה נמצאת במרבית שעות / ימי השבוע בבית. מכיוון שלא נרצה לפגוע ברגשותיה של כריסטינה, נעדיף ליצור מפגש שכזה כאשר כריסטינה אינה נוכחת: בזמן שהיא נמצאת בקניות, או כאשר היא בחופשה. במקרה הצורך ניתן לבקש ממנה לבצע מטלה כלשהי מחוץ לבית כדי לתת הזדמנות לסבתא הזדמנות להתרשם מהמטפלת החדשה. במידת הצורך ניתן כמובן ליצור מספר מפגשים כאלה, כדי לוודא (עד כמה שניתן) שהחיבור החדש יהיה מוצלח יותר מהקודם. אם הכל הסתדר, ניתן לסכם עם המטפלת החדשה על מועד תחילת העבודה. בכל מקרה, רצוי לשתף את כריסטינה רק כאשר המטפלת החדשה אכן מגיעה, כי אף פעם אי אפשר לדעת מתי ואם זה באמת יקרה. אם המטפלת החדשה אינה מגיעה, וכריסטינה כבר מבינה שהיא מוחלפת - הרבה דברים טובים לא יצאו ממצב כזה. כאשר המטפלת החדשה מגיעה, רצוי לשוחח עם כריסטינה ולהסביר את המצב. ההמשך האידאלי יהיה תקופה של חפיפה מסוימת בין כריסטינה למחליפתה, כדי שתלמד את העבודה ותקלט היטב בעבודתה החדשה. ומה קורה אם לא הכל הסתדר, אם כריסטינה נעלבה עד עמקי נשמתה באיזשהו שלב של התהליך ורוצה לעזוב באופן מייידי? סביר להניח שזה לא יקרה, כי יש לה מה להפסיד: מכתב המלצה ועבירה על החוק. סביר להניח שהיא אם היא תברח היא לא תקבל מכתב המלצה גם לאחר 3 שנים טובות ברובן. מכתב זה עשוי לסייע רבות בעת חיפוש עבודה חדשה. בנוסף, לפי החוק, ישנה תקופה של הודעה מראש (7 ימים עד 4 שבועות) בה המטפלת מחויבת להשאר, לאחר שהיא הודיעה על רצונה לעזוב. אי עמידה בתנאי זה, עשוייה לגרור את הרחקתה מהמדינה. במידת הצורך ניתן פשוט להזכיר עובדות אלו, העשויות להשכח בסערת הרגשות. לסיכום - הנושא אינו פשוט אך בהחלט אפשרי. תקשורת אנושית וטובה עם כל הגורמים המעורבים, הקפדה על דיסקרטיות במידת הצורך והתנהלות שקולה הן המפתח להחלפה מוצלחת של מטפלת. מאמר זה התפרסם לראשונה בעמוד הפייסבוק שלנו, אתם מוזמנים להצטרף. * אין לראות במאמר זה ייעוץ משפטי מסוג כלשהו.

שיתוף

קרא עוד אודות טיפול בקשישים

סיוע למטופלים במצב סיעודי בעת המלחמה

טיפול בקשישים

סיוע למטופלים במצב סיעודי בעת המלחמה

קראו עוד
משרות פתוחות באייסבתא - הצטרפו לצוות שלנו!

טיפול בקשישים

משרות פתוחות באייסבתא - הצטרפו לצוות שלנו!

קראו עוד
המדריך לחסכון בהוצאות טיפול סיעודי של בן משפחה

טיפול בקשישים

המדריך לחסכון בהוצאות טיפול סיעודי של בן משפחה

קראו עוד
⁨מטופלים מבוגרים ומטפלים סיעודיים - התמודדות עם נגיף הקורונה⁩

טיפול בקשישים

⁨מטופלים מבוגרים ומטפלים סיעודיים - התמודדות עם נגיף הקורונה⁩

קראו עוד

קבלו את הניוזלטר של הסבתא

השארו בקשר!