חכמים בשמש - בטיחות שמש לקשישים | iSavta
חכמים בשמש
banner-img

הרשמת מטפלים בתאגיד ב-800 שח בלבד!

רק דרך iSavta - השירות ניתן בין רעננה בצפון לראשון לציון בדרום וכולל את ירושלים והסביבה

ככל שמזדקנים נעשים יותר פגיעים. אחת מתופעות הלוואי של ההזדקנות היא הירידה ביעילותן של מערכות גוף חיוניות. מבוגרים נפגעים יותר קשה ומחלימים יותר לאט לעומת אנשים צעירים. היכולת של המבוגר להכיל טמפרטורה גבוהה היא נמוכה יותר.והוא עלול להיפגע ולהזיק לעצמו באם לא ישמור על לבוש נכון, על שתייה מרובה ועל צמצום החשיפה לשמש לשעות שבהן השפעתה פחות ניכרת.

במצב רגיל, כאשר הטמפרטורה עולה, הגוף מקרר את עצמו באמצעות נידוף ההזעה ובכך נמנעת העלייה בטמפרטורת הגוף. אולם, במזג אוויר חם עם לחות גבוהה,  נפגעת יעילות מנגנון ההזעה והגוף לא יכול להתקרר ומצב זה עלול לגרום להיווצרות של מכת חום, או "מכת שמש". פגיעה זו גורמת לעליה מהירה של טמפרטורת הגוף, בפגיעה במערכת העצבים ובמערכות חיוניות אחרות כגון כבד וכליה. בגילאים מבוגרים, הסיכון למכת שמש עולה, בפרט אצל חולים במחלות לב וכלי דם, מחלת ריאות וכליה, סכרת ומחלות פסיכיאטריות. שימוש בתרופות מסוימות גם הן מעלות את רמת הסיכון למכת שמש.

 

איך להגן על עצמך מפני השמש:

 

  • מריחת משחה עם מקדם הגנה היא חשובה בכל גיל, ובמיוחד שאתה בגיל מבוגר.  מסנני קרינה יכולים לעזור למנוע סרטן עור, מחלות עור וגוף שרוף שלאחר מכן יגרום לכאבים והתקלפויות. יש לציין שחשוב תדירות המריחה ולא הכמות ששמים בפעם אחת.
  • חבישת כובע עם שוליים כמו כובע מצחייה כזה שיגן על הפנים, האוזניים והעיניים מפני חשיפה לשמש. לבישת בגדים ארוכים, בעלי צפיפות גבוה, רפויים (שלא צמודים על הגוף) ובגדים כהים יעזרו להפחית את החדירה של קרני השמש לגוף .
  • מומלץ להשתדל לצאת בשעות שבהן השמש לא בשיאה כלומר רצוי לא לצאת בשעות 11:00-16:00 , כמובן בהתאם לעונות השנה.
  • חשוב מאוד להרבות בשתיית מים מאחר ובמקרים רבים הקשיש לא ירגיש שהוא צמא ויהיה בסיכון גבוה להתייבשות. יש להמנע ממשקעות ממותקים שגבירו את הצמא. בנוסף יש לזכור כשמזיעים ושותים הרבה מים, מתחילים לאבד כמות משמעותית של מלחים, לכן חשוב לאזן ולאכול במצבים כאלה מאכלים עשירים בנתרן.
  • יש חשיבות רבה גם לקירור הבית. מזגן הוא מכשיר יעיל ביותר לקירור הבית ורצוי מאד שהקשיש ישהה באזור ממוזג לפחות מספר שעות ביום. 

 

למרות כל הנאמר לעיל, ולמרות העובדה כי חשיפה לשמש עלולה להיות מסוכנת ולא בריאה לכולנו ולקשישים בפרט, השמש היא מקור לחיים. אור השמש חיוני לייצור של ויטמין D, המחזק את המערכת החיסונית ומשתתף ברבים מתהליכי  החיים. האור הטבעי משפיע על בריאותנו התקינה ועל בלוטות אנדוקריניות (הורמונליות) במוחנו ומעודד אותן לייצר הורמונים חיוניים לבריאות ולמצב הרוח. האור הטבעי משפיע, למשל, על רמות ייצור הסרוטונין, אותו מוליך עצבי שרוב התרופות האנטי-דיכאוניות מתוכנתות להגביר את רמתו, כך שתופעות של דיכאון ועצבות ניכרות פחות במהלך חודשי הקיץ.

 

לסיכום אפשר לצאת לטייל בחוץ ואף מומלץ. תהנו מלנשום אוויר צח מחוץ לקירות הבית אך תזכרו לשמור על כללי ההגנה ולהיות, תמיד, חכמים בשמש.

קראו עוד על - טיפול בקשישים בקיץ

 

 

 

 

שיתוף

קרא עוד אודות טיפול בקשישים

סיוע למטופלים במצב סיעודי בעת המלחמה

טיפול בקשישים

סיוע למטופלים במצב סיעודי בעת המלחמה

קראו עוד
משרות פתוחות באייסבתא - הצטרפו לצוות שלנו!

טיפול בקשישים

משרות פתוחות באייסבתא - הצטרפו לצוות שלנו!

קראו עוד
המדריך לחסכון בהוצאות טיפול סיעודי של בן משפחה

טיפול בקשישים

המדריך לחסכון בהוצאות טיפול סיעודי של בן משפחה

קראו עוד
⁨מטופלים מבוגרים ומטפלים סיעודיים - התמודדות עם נגיף הקורונה⁩

טיפול בקשישים

⁨מטופלים מבוגרים ומטפלים סיעודיים - התמודדות עם נגיף הקורונה⁩

קראו עוד

קבלו את הניוזלטר של הסבתא

השארו בקשר!