טיפול אינטגרטיבי: יצירת מעטפת טיפולית בבית המטופל | iSavta
טיפול אינטגרטיבי: יצירת מעטפת טיפולית בבית המטופל
banner-img

הרשמת מטפלים בתאגיד ב-800 שח בלבד!

רק דרך iSavta - השירות ניתן בין רעננה בצפון לראשון לציון בדרום וכולל את ירושלים והסביבה

מטרת מאמר זה הינה הסבר על החלופה הטובה ביותר לבתי אבות סיעודיים - טיפול אינטגרטיבי (משולב) בבית המטופל.

מגמה אשר מוכיחה עצמה כיעילה ביותר במדינות רבות בעולם. בדיוק לשם כך יצרנו את  לוח נותני השירות לקשישים המאפשר לכם למצוא את הפתרונות המתאימים ביותר בכל תחום, החל מפיזיותרפיסטים ורפואה משלימה, דרך בטיחות וחירום וכלה בעמותות ומתנדבים.

 

מחקרים רבים, שנעשו לאורך שנים ארוכות, ובמקומות שונים ברחבי העולם, מצאו כי אחד הגורמים המרכזיים להתדרדרות במצבם הנפשי, המנטאלי והפיזי של קשישים ושל אנשים מבוגרים הוא המעבר מביתם ומסביבתם המוכרת לסביבה חדשה כמו בית אבות, דיור מוגן או מוסד סיעודי או טיפולי אחר מעין זה. כמו שקשה ללמד כלב זקן טריקים חדשים, כך קשה לגרום לאדם מבוגר להתרגל למקום חדש, לאנשים חדשים ולשגרת חיים אחרת מזו המוכרת לו ומזו שאותה הוא מנהל לאורך שנים ארוכות. הקושי הוא במעבר מסביבה בה הוא הדומיננטי, השולט והמנהל לסביבה בה הוא פאסיבי, נתמך וזקוק לסיוע מאנשים זרים במקום זר.

.ניתן להוסיף על קשיים סובייקטיביים אלו גם את מצב בתי האבות והמוסדות הסיעודיים בארץ, במיוחד עבור קשישים סיעודיים הזקוקים להשגחה מתמדת של 24 שעות ביממה

הזמינות בבתי אבות ובמוסדות סיעודיים אינה גבוהה ולעיתים, כאשר לא נערכים מראש, עלולים להמתין זמן רב עד שמתפנה תקן, כלומר מיטה, ויש רשימות המתנה גדולות במרבית המוסדות הגריאטריים המורשים והרשמיים בישראל.


 

אם כך, מה ניתן לעשות עבור ההורה היקר שזקוק להשגחה סיעודית צמודה ומיידית?

 

אפשר, ואפילו מומלץ על ידי גורמים מקצועיים ורפואיים, להשאיר את המטופל בביתו תוך כדי התאמת המרחב למצב הסיעודי החדש והבאת מטפל או מטפלת סיעודיים שיגורו בביתו וידאגו לכל צרכיו של המטופל. לעיתים צרכי המטופל מורכבים יותר, ומטפל בודד אינו מסוגל לספק את המענה המקיף והאיכותי ביותר. במקרה כזה, יש צורך בטיפול אינטגרטיבי, כלומר טיפול המשלב גורמים מקצועיים מסוגים שונים. את הטיפול האינטגרטיבי מוביל ״מנהל הטיפול״ (רצוי בן משפחה קרוב) המבין את הצרכים השונים של המטופל באופן מלא ומדויק. מנהל הטיפול אחראי ליצירת מעטפת שלמה של מטפלים ובעלי מקצוע, המגיעים ממקורות שונים (קופת חולים, חברת סיעוד, עמותות שונות, חברות פרטיות, פרילנסרים וכן הלאה) בתזמון המתאים.

 

לדוגמה: ניתן להחליט שהמטפל הסיעודי (בין אם הוא עם לינה או בלי לינה) אחראי על הפעולות הבסיסיות, כגון הכנת והגשת המזון, ניקיון הבית והשגחה בלילות. מתנדב או מתנדבת מטעם העירייה או מטעם עמותה כלשהי עשוי להיות למטופל לחברה במשך כמה שעות במהלך השבוע. פיזיותרפיסט או מרפא/ה בעיסוק עשויים להגיע בימים אחרים לשם הגיוון. כמובן שניתן להעזר ביחידה להמשך טיפול של קופת החולים כדי לספק את מגוון הצרכים הרפואיים בבית (בדיקות דם, טיפולים שונים), בדרך כלל ללא עלות נוספת. תזונאית עשויה לתרום את חלקה, אף היא מטעם קופת החולים, גם כן בד״כ ללא עלות נוספת. שירותי שח״ל או דומיהם עשויים לאפשר ביקור רופא בתשלום סמלי בשעות הלילה וסופי השבוע. זה עלול להשמע כמו סיפור מאד מורכב ויקר, אבל מכיוון שחלק ניכר ממומן ע״י המדינה וקופות החולים, ושכרם של מרבית בעלי המקצוע אינו גבוה מדי, העלות זניחה יחסית לעלות של בית אבות ממוצע.

 

משמעות הטיפול הסיעודי בבית המטופל

 

כאשר מועסק מטפל סיעודי בבית המטופל, היכולת של בני המשפחה לפקח ולעקוב אחר עבודתו ואחר מצבו של יקירם היא יכולת משמעותית וגבוהה הרבה יותר, גם העלויות, למרות שהן גבוהות יחסית, הן עדיין נמוכות משמעותית מהעלויות הכרוכות במעבר לבית אבות או לדיור מוגן. אלמנט חשוב ביותר הוא האלמנט של הטיפול האישי, הפרטני והמסור שלו זוכה המטופל מהמטפל, בניגוד למוסדות הסיעודיים שבהם על כל מטפל יש חמישה, שישה ואפילו יותר מטופלים הזקוקים לו כמעט בכל רגע ורגע.

 

אם נחזור לתחילת הדברים, הרי שהבאת מטפל סיעודי לבית המטופל היא פיתרון אידיאלי למניעת הנסיגה המנטאלית והפסיכולוגית הכרוכה בעקירתו של הקשיש מביתו והסביבה המוכרת והאהובה, שהריחות בה מזכירים נשכחות, שהתמונות בה מעלים זיכרונות ורגשות, והשהות בה מרגיעה ומעניקה שלווה. כל אלו יכולים לתרום לשיפור איכות החיים, לבריאות טובה יותר ולאריכות ימיו של המטופל.

שיתוף

קרא עוד אודות טיפול בקשישים

סיוע למטופלים במצב סיעודי בעת המלחמה

טיפול בקשישים

סיוע למטופלים במצב סיעודי בעת המלחמה

קראו עוד
משרות פתוחות באייסבתא - הצטרפו לצוות שלנו!

טיפול בקשישים

משרות פתוחות באייסבתא - הצטרפו לצוות שלנו!

קראו עוד
המדריך לחסכון בהוצאות טיפול סיעודי של בן משפחה

טיפול בקשישים

המדריך לחסכון בהוצאות טיפול סיעודי של בן משפחה

קראו עוד
⁨מטופלים מבוגרים ומטפלים סיעודיים - התמודדות עם נגיף הקורונה⁩

טיפול בקשישים

⁨מטופלים מבוגרים ומטפלים סיעודיים - התמודדות עם נגיף הקורונה⁩

קראו עוד

קבלו את הניוזלטר של הסבתא

השארו בקשר!