הבלוג של הסבתא / טיפול בקשישים / כל מה שצריך לדעת על לחץ דם גבוה

כל מה שצריך לדעת על לחץ דם גבוה

כל מה שצריך לדעת על לחץ דם גבוה

אחת התופעות הבריאותיות השכיחות ביותר בקרב אוכלוסיית הגיל השלישי היא תופעת לחץ דם גבוה (יתר לחץ דם) – הלחץ בעורקי הגוף אשר אחראים על הובלת הדם לאיברים השונים. ללחץ הדם הגבוה אין תסמינים מיוחדים (למעט במקרים בהם הוא גבוה במיוחד) אך לא לחינם הוא זכה לכינוי 'הרוצח השקט' – הנזקים מלחץ דם גבוה יכולים להיות חמורים במיוחד.


 

לחץ הדם הוא למעשה הלחץ המופעל על דפנות העורקים בעת זרימת הדם. הלחץ נמדד על פי 2 ערכים: גבוה (סיסטולי) ונמוך (דיאסטולי), כאשר הערכים עולים על 140/90 הדבר מעיד על לחץ דם גבוה. אחת מאוכלוסיות הסיכון המרכזיות ללקות בלחץ דם גבוה היא אוכלוסיית הגיל השלישי – ככל שהגוף הולך ומזדקן הסבירות ללחץ דם גבוה הולכת ועולה. גורמים נוספים אשר מגבירים את הסיכוי ללחץ דם גבוה הם אורח חיים לא בריא (עישון, צריכה גבוהה של אלכוהול, צריכה גבוהה של מלח, חוסר בפעילות גופנית) ומשקל עודף. ההערכות הן כי למעלה מ-20% מהאוכלוסייה בישראל סובלת מלחץ דם גבוה.

אבחון לחץ דם גבוה

לחץ דם גבוה יהיה לרוב נטול תסמינים מוקדמים כך שהדרך הפשוטה והיעילה לאבחון היא פשוט לגשת למרפאה ולבצע בדיקה פשוטה ומהירה. לחץ דם יוגדר כגבוה כאשר הערכים עולים על 140/90 או 130/8 כאשר מדובר בחולי סוכרת. לאוכלוסיית הגיל השלישי, מעל גיל 65, מומלץ להיבדק מדי שנה.

הסכנות של לחץ דם גבוה

לא בכדי זכה לחץ הדם הגבוה לכינוי 'הרוצח השקט', נתוני ארגון הבריאות העולמי על השפעתו של לחץ הדם הגבוה חדים וברורים: לא פחות ממחצית(!) ממקרי המוות משבץ או אירועי לב הם כתוצאה של לחץ דם גבוה. הסכנות באי טיפול בלחץ דם גבוה רבות וקשות – לחץ הדם הגבוה יכול להוביל לפגיעה באיברים חיוניים כלב, מוח וכליות. לחץ דם גבוה יכול להעלות משמעותית את הסיכון ללקות בטרשת עורקים, בשבץ מוחי או התקף לב ואף לגרום לאובדן הראייה.

דרכי הטיפול בלחץ דם גבוה

באופן לא מפתיע אורח חיים בריא יכול לתרום משמעותית לאיזון לחץ הדם – הן ע"י תזונה נכונה, הן ע"י התעמלות והן ע"י צמצום הרגלים אשר יש בהם להשפיע על לחץ הדם כדוגמת שתיית אלכוהול ועישון. אחת הדרכים המומלצות ביותר לאיזון לחץ הדם היא הפחתת אכילת מזונות עתירי מלחים (נתרן). מזון עתיר מלחים נחשב כל מזון אשר מכיל למעלה מ-500 מ"ג נתרן לכל 100 גרם מזון. מכיוון שכל מוצרי המזון מחוייבים להציג טבלת ערכים תזונתיים הרי שקל מאוד לבדוק את רמת המלח במוצרים. מעבר להפחתת המלחים מומלץ מאוד לעבור לתזונה בריאה, בדגש על דיאטת DASH אשר מומלצת לסובלים מלחץ דם גבוה, דיאטת DASH דיאטה אשר בה צורכים פחות מ-1500 מ"ג נתרן ליום, לצד צריכה של שומנים בריאים וצריכה מוגברת של סידן, מגנזיום ואשלגן. דרך נוספת חשובה ויעילה לאיזון לחץ הדם היא התעמלות – ספורט, בדגש על ספורט אירובי (הליכה, שחייה, רכיבה על אופניים וכדו'), מסייע בהפחתת לחץ הדם. חשוב מאוד להתייעץ עם רופא טרם תחילת האימונים!

מעבר לאורח חיים בריא קיים טיפול תרופתי באמצעות תרופות נוגדות יתר לחץ דם אשר ניתן על פי החלטת הרופא המטפל.

שיתוף

קרא עוד אודות טיפול בקשישים

סוגי ביטוח סיעודי

טיפול בקשישים

סוגי ביטוח סיעודי

קראו עוד
התנדבות עם קשישים

טיפול בקשישים

התנדבות עם קשישים

קראו עוד
ביטוח סיעודי: כיצד לבחור ביטוח מתאים

טיפול בקשישים

ביטוח סיעודי: כיצד לבחור ביטוח מתאים

קראו עוד
ביטוח רפואי: לא הכול כלול

טיפול בקשישים

ביטוח רפואי: לא הכול כלול

קראו עוד

קבלו את הניוזלטר של הסבתא

השארו בקשר!