מניעת נפילות קשישים | iSavta
נפילות קשישים - גורמים ומניעה
banner-img

ביטוח רפואי למטפלים זרים במחירים הנמוכים בארץ

שיתוף פעולה ייחודי המאפשר לכם לקבל את השירות המהיר והאיכותי ביותר, המחירים הנמוכים ביותר, בכל רחבי הארץ

גורמי הנפילות

שימו לב לטיפים חשובים למניעת נפילות בחלק השני של מאמר זה.

 

קשה מאוד להיות מבוגר בישראל, ולא רק בישראל אלא במרבית מדינות העולם, כולל המפותחות והמתקדמות שבהן. קצב החיים מהיר מדי, השינויים הטכנולוגיים מפחידים מדי, היכולת לשמור על קשר רציף ומתמשך עם בני המשפחה, העסוקים בחייהם, בלימודים, בקריירה או במשפחות שלהם, היא יכולת פחותה משמעותית ממה שהיה בעבר ובעיקר, היכולת להתמודד עם קשיים פיזיים, מנטליים וקוגניטיביים הולכת ופוחתת ככל שהאדם הופך למבוגר יותר. הסטטיסטיקה היבשה מוכיחה זאת בבירור - אחד מכל שלושה קשישים בישראל נופל לפחות פעם אחת בשנה נפילה משמעותית, כזו הגורמת לשברים, לחוסר יכולת להתנייד באופן עצמאי ולאבדן איכות ורמת חיים. בעולם, יותר מ-2 מיליון קשישים בשנה מגיעים לחדרי המיון, לחדרי הטראומה ולחדרי הניתוח עקב נפילות.

 

הסיבות בגינן אנשים מבוגרים נוטים ליפול ולהיפצע יותר מאשר אנשים צעירים ובוגרים הן ברורות, גלויות וידועות. ראשית, בדיוק כמו אצל תינוקות וילדים רכים, הכוח הפיזי שלהם אינו רב והשרירים רפויים בגלל מוגבלות רפואית, בגלל תשישות הגוף ולרוב בגלל חוסר פעילות גופנית מספקת. לכן, כאשר מאבדים שיווי משקל, נתקלים בחפץ או מועדים מסיבה כלשהי, היכולת של שרירי הרגליים, הגב ועמוד השדרה לאזן את הגוף ולשמור על שיווי המשקל היא נמוכה וכמעט ואינה קיימת, מה שמבטיח כי כל תזוזה לא נכונה עלולה, למעשה, להביא לנפילה משמעותית וחסרת הגנה.

 

סיבה נוספת לחוסר היכולת של אנשים מבוגרים לשמור עצמם מפני נפילות היא אבדן היכולת האינסטינקטיבית, והקוגניטיבית, לפעול מהר ולאזן בין גוף למוח. אצל אנשים צעירים ובוגרים, האינסטינקטים חדים והיכולת של המוח להעביר פקודות מיידיות לידיים ולרגליים היא משמעותית, כך שתמיד הידיים יישלחו קדימה להגן על הפנים. הנטייה תהיה לתפוס את המאחז או המעקה הראשון שיעזרו לצמצם את עוצמת הנפילה והתכווצות השרירים והעצמות תהיה מדויקת למקום הנפילה המיועד כך שהם לא יהיו רכים מדי או שבירים. נפילות קשישים מסתיימות, לצערנו, לרוב בשברים ופגיעות משמעותיות בגלל רכות העצמות ובגלל חוסר היכולת להגן באופן אפקטיבי על מקום הנפילה.

 

קשישים רבים נוטלים תרופות למחלות שונות או כשלים גופניים שונים, ביניהם נוגדי קרישה, מדללי דם או תרופות אנטיביוטיות מחלישות שרירים. תרופות אלו מחלישות את מערכות השרירים והעצמות, גורמות לחולשה גופנית ולחוסר יעילות של מערכת הדם והלב ולכן גם לחולשה פיזית בגינה יש נטייה להתמוטט ולאבד שיווי משקל אפילו עם התנועה הקלה ביותר.

 

ישנן עוד סיבות רבות, כמובן, לכך שקשישים נופלים ונפגעים הרבה יותר מסקטורים אחרים באוכלוסיה, וסיבה מרכזית נוספת היא חוסר היכולת להפנים כי היכולות הן כבר לא אותן יכולות כבעבר. הרצון להמשיך ולהרגיש אפקטיביים, תורמים ומשמעותיים, מביאים לידי כך שממשיכים לסחוב שקיות וסלים מהשוק ומהסופר, נמנעים ממיגון חדרי המדרגות וחדרי הדירה באמצעי הגנה כמו מעקים ומאחזים, פחות נזהרים בעליות ובירידות של מדרגות וכיוצא באלו. אלה הם דברים שלכולנו נראים כל כך טריוויאליים אך עבור הקשישים הינם מעשים מסכני חיים של ממש.

 

מניעת הנפילות

 

אז, איך אפשר לסייע באופן אמיתי לקשישים וליצור עבורם מרחב בטוח ומוגן? למעשה לא מדובר על אלמנטים יקרים באופן דרמטי או קשים להשגה או לתפעול. למשל, התקנת מאחזי יד ומעקים בחדרי המדרגות בבניין המגורים, או התאמת הבית למגורי קשישים באמצעות שטיחונים מונעי החלקה באמבטיה, הזזת חפצים או רהיטים הנמצאים במקומות שבהם הקשיש עובר באופן קבוע וכהנה פעולות קלות ופשוטות.

 

גם הקשישים עצמם יכולים לצמצם את סטטיסטיקת הנפילות באמצעות שמירה על אורח חיים ספורטיבי ובריא, שמירה על תזונה מאוזנת ונכונה, מעקב רפואי אחר מצב הראייה והשמיעה וההכרה בכך שכבר הכוח לא נמצא במותניים אלא בראש ובניסיון, אדם מנוסה המכיר במגבלותיו יידע להתחמק מהן ולהימנע מהן.

 

בנוסף, משרד הבריאות ריכז מספר עצות וטיפים להתנהלות נכונה בחדר האמבטיה והשירותים, הן מבחינת התנהגות והן מבחינת מתקני בטיחות לקשישים, מכיוון שמדובר על חדר שיש בו גם רטיבות, גם חום וגם לחות מצטברת:

 

  • רחצה במקלחון היא בטוחה יותר מאשר באמבטיה

  • רצוי להשתמש בסבון נוזלי – הסבון המוצק עלול להחליק מהיד ולהביא לנפילה

  • רצוי להתנגב טרם היציאה מהמקלחון או האמבטיה

  • למניעת החלקה - נגבו מיד רטיבות ברצפה

  • אין לנעול את דלת האמבטיה והשירותים מבפנים, כדי לאפשר הושטת עזרה בעת הצורך. רצוי גם שהדלת תפתח כלפי חוץ

  • התקינו שטיח גומי נדבק במקלחון או בתוך האמבטיה - למניעת החלקה

  • התקינו שטיח גומי נדבק גם ביציאה מהמקלחון או האמבטיה

  • רצוי ריצוף מונע החלקה בחדר האמבטיה כולו

  • לבטיחותכם  - התקינו ידיות אחיזה יציבות במקלחון, באמבטיה וליד השירותים. על מנת למקם את הידיות בצורה הנכונה והבטוחה - חשוב להתייעץ עם מרפא בעיסוק, פיזיותרפיסט או איש מקצוע אחר שהוכשר לכך

  • בתוך המקלחון או האמבטיה - רצוי להשתמש בכיסא פלסטיק יציב

  • במידת הצורך השתמשו בהגבהה יציבה לאסלה, שתקל עליכם להתיישב ולקום

 

כמו תמיד, זהירות והכנה עשויים למנוע אסון. שימו לב, הזהרו והקפידו לתדרך גם את המטפלים הסיעודיים בנוגע לכללי זהירות אלו.

 

למידע נוסף ראו גם: טיפול בקשישים

שיתוף

קרא עוד אודות טיפול בקשישים

סיוע למטופלים במצב סיעודי בעת המלחמה

טיפול בקשישים

סיוע למטופלים במצב סיעודי בעת המלחמה

קראו עוד
משרות פתוחות באייסבתא - הצטרפו לצוות שלנו!

טיפול בקשישים

משרות פתוחות באייסבתא - הצטרפו לצוות שלנו!

קראו עוד
המדריך לחסכון בהוצאות טיפול סיעודי של בן משפחה

טיפול בקשישים

המדריך לחסכון בהוצאות טיפול סיעודי של בן משפחה

קראו עוד
⁨מטופלים מבוגרים ומטפלים סיעודיים - התמודדות עם נגיף הקורונה⁩

טיפול בקשישים

⁨מטופלים מבוגרים ומטפלים סיעודיים - התמודדות עם נגיף הקורונה⁩

קראו עוד

קבלו את הניוזלטר של הסבתא

השארו בקשר!