7 נקודות בנוגע לפיקדון של המטפלים הזרים שכל מעסיק חייב לדעת| העסקה ישירה | iSavta
7 נקודות בנוגע לפיקדון של המטפלים הזרים שכל מעסיק חייב לדעת
banner-img

הרשמת מטפלים בתאגיד ב-800 שח בלבד!

רק דרך iSavta - השירות ניתן בין רעננה בצפון לראשון לציון בדרום וכולל את ירושלים והסביבה

בוודאי כבר שמעתם על הפיקדון של המטפלים הזרים - הסכום אותו נדרשים מעסיקים פרטיים וחברות סיעוד להפריש כל חודש עבור פנסיה ופיצויים של המטפלים הזרים. עם זאת, לאחר שיחות עם אלפי מעסיקים נראה שפערי המידע וההבנה בנושא זה גדולים מאד ובשל כך מעסיקים פרטיים מפסידים סכומי כסף משמעותיים בכל שנת העסקה של המטפלים הזרים. מאמר זה כולל את כל מה שאתם צריכים לדעת בנוגע לפיקדון וכולל את הנושאים הבאים:

 

  1. מה זה פיקדון למטפלים זרים
  2. כמה צריך להפריש כל חודש
  3. פיקדון כאשר מעסיקים במקביל לחברת סיעוד
  4. פיקדון כאשר מעסיקים באופן ישיר - חיסכון מיוחד 
  5. איך המטפלים יכולים לקבל את הפיקדון
  6. קבלת כספי הפנסיה והפיצויים באופן מיידי בסיום ההעסקה
  7. איך המטפלים יכולים לחסוך 15% מס על הפיקדון

 

1. מה זה פיקדון למטפלים זרים

על מנת להבטיח את זכויותיהם של מטפלים זרים ולעודד את העסקתם בצורה הוגנת ומסודרת, קיים מנגנון הפיקדון החודשי - סכום כסף שמעסיקים (גם מעסיקים פרטיים וגם חברות סיעוד) נדרשים להפקיד באופן חודשי לטובת המטפלים, והוא מהווה אמצעי להבטיח את זכויותיהם הסוציאליות והכלכליות של המטפלים. במאמר זה נסקור את היבטי הפיקדון ואת היתרונות בנוגע לפיקדון, שמעסיקים ומטפלים יכולים לקבל במעבר לגמלת סיעוד בכסף.

חשוב לציין שישנם הבדל משמעותיים בנושא הפיקדון אם מעסיקים את המטפלים הזרים במקביל עם חברת סיעוד לבין העסקה ישירה של המטפלים כאשר מקבלים את גמלת הסיעוד בכסף.

 

2. כמה צריך להפריש כל חודש

לפי החוק, כל מעסיק בארץ צריך להפריש 6% משכר החודשי של עובד (ישראלי או זר) לטובת תשלום הפנסיה ועוד 6.5% לטובת תשלום פיצויי הפיטורין של אותו עובד. ההפרשה מתבצעת מהשכר בפועל או משכר המינימום - הגבוה מביניהם. לדוגמה, אם שכר הבסיס של המטפלת הינו 5300 לחודש (כולל דמי כיס / מקדמות), הרי שצריך להפריש את האחוזים הנ״ל משכר המינימום העומד על 5880 שח לחודש ולא משכר הבסיס. עם זאת שימו לב! כאשר מעסיקים באופן ישיר לא תמיד צריך לבצע את ההפרשות באופן הנ״ל, וניתן לחסוך חלק ניכר מהן.

עבור עובדים ישראלים ההפרשה מתבצעת לפי החוק לקרן פנסיה כלשהי, אך בשל העובדה שאין קרן פנסיה למטפלים זרים, ישנם כללים אחרים בנוגע לאוכלוסיה זו. אבל זה לא כ״כ פשוט כמו שזה נשמע… הכללים שונים לא רק לגבי המטפלים הזרים, אלא נגזרים גם מאופן ההעסקה - ישנו דין שונה אם מעסיקים במקביל עם חברת סיעוד ודין אחר אם מעסיקים באופן ישיר. כל ההסברים מיד לפניכם.

3. פיקדון כאשר מעסיקים במקביל לחברת סיעוד

זוהי ככל הנראה נקודת התורפה המרכזית של 90% ממעסיקי המטפלים הזרים. כדי להבין מה הבעיה נתחיל בהסבר לגבי הדינמיקה המורכבת עם חברות הסיעוד.

במקרים רבים מעסיקים מטפלים זרים באופן מקביל, עם חברת סיעוד. חברת הסיעוד מקבלת את גמלת הסיעוד שלכם מהביטוח הלאומי ומחלקת את הגמלה באופן הבא:

  1. רוב הגמלה עובר למטפלים בתור שכר
  2. חלק נוסף מופקד בתור הפיקדון של המטפלים
  3. חלק אחר נשאר אצל חברת הסיעוד בתור עמלה - תשלום עבור שירותי החברה

כאשר מעסיקים עם חברת סיעוד, יש להפריש עבור פנסיה ופיצויים החל מהחודש הראשון להעסקה, כך לפי החוק. חברת הסיעוד מפרישה את החלק היחסי של הפנסיה והפיצויים לפיקדון על שם המטפל/ת. פיקדון זה נמצא בסניף בנק מזרחי בשדה התעופה, וממתין למטפלים עד שיעזבו את הארץ לפי הנדרש בחוק.

מהו החלק היחסי?

במרבית המקרים חברת הסיעוד אחראית רק על חלק מהשכר של המטפלים הזרים. החלק היחסי נקבע לפי רמת הסיעוד ולפי שעות הסיעוד. לדוגמה: מטופל הזכאי לרמה 5 מהביטוח הלאומי מקבל 21 שעות סיעוד בשבוע. החלק היחסי מחושב לפי שבוע עבודה בן 42 שעות, לכן החלק היחסי של חברת הסיעוד הינו 50% והחלק של המשפחה המעסיקה הינו 50%. באופן עקרוני, חברת הסיעוד אמורה להפריש גם 50% מהסכומים הנדרשים לפנסיה ופיצויים.

אבל, אם יצא לכם לראות תלוש שכר של מטפלים זרים, בוודאי ראיתם שהוא כולל סעיפים רבים מלבד השכר, כך ששכר הבסיס של המטפלים נמוך, לעיתים נמוך משמעותית, מהשכר המשולם בפועל. זהו מהלך חוקי לחלוטין מבחינת חברות הסיעוד, וכתוצאה מכך ששכר הבסיס נמוך יותר, שיעור ההשתתפות שלהם בתשלומי הפנסיה והפיצויים נמוך מהחלק היחסי בהעסקה. 

מכיוון שהמטפלים יקבלו בסיום העסקה את מלוא הסכום הנדרש לפי החוק עבור הפנסיה והפיצויים, הרי שהמשפחה תצטרך להשלים את הסכומים הנ״ל ולשלם יותר מאחוז ההעסקה הצפוי. 

אפשר להבין שככל שהפרשות חברת הסיעוד יהיו נמוכות יותר, כך העמלה שלהן תוכל להיות גבוהה יותר, כך שעלול להיווצר ניגוד עניינים בין חברת הסיעוד לבין המשפחה המעסיקה. 

 

וכאן הבעיה ממנה סובלים 90% מהמעסיקים שיצרו איתנו קשר: 

אף אחד מהם לא ידע שהוא צריך להפריש סכומים כלשהם על החלק היחסי שלו בהעסקת המטפלים הזרים, כי אף אחד לא אמר לו שזה מה שצריך לעשות…

מרבית המעסיקים ששמעו על הפרשות לפנסיה ופיצויים חשבו שחברת הסיעוד מפרישה את כל הסכומים הנדרשים.

אף אחד מהם לא הפריש סכומים כלשהם במהלך ההעסקה עבור הפנסיה והפיצויים.

כולם הופתעו בסיום ההעסקה כאשר הבינו שעליהם לשלם את הסכומים האלה באופן מיידי - סכומים אשר עלולים להגיע לעשרות אלפי שח לאחר מספר שנות העסקה.

4. פיקדון כאשר מעסיקים באופן עצמאי - גמלת סיעוד בכסף

במקרה כזה של העסקה ישירה (מסלול זה נקרא גם גמלת סיעוד בכסף) כל הגמלה עוברת לחשבון הבנק של המטופל, וכך ניתן לחסוך את העמלות של חברת הסיעוד. החיסכון הממוצע במצב כזה עומד על 7,000 שח לשנה, כל שנה. 

כאשר מעסיקים מטפלים זרים באופן ישיר, צריך להפריש את כל הסכומים הנדרשים עבור הפנסיה והפיצויים. החיסכון הנזכר לעיל בסך 7,000 שח לוקח בחשבון את כל ההפרשות הנדרשות כאשר מעסיקים באופן ישיר בהשוואה להפרשות החלקיות כאשר מעסיקים עם חברת סיעוד.

מעסיקים פרטיים אינם יכולים להפקיד לקרן לפנסיה וגם לא לפיקדון בנק המזרחי בשדה התעופה. למעשה, לפי החוק אין אפילו חובה להפריש סכום מסוים על בסיס חודשי. עם זאת, מאד רצוי לשמור את הסכומים הנדרשים עבור הפנסיה והפיצויים בפיקדון נפרד בחשבון הבנק של המטופל, כדי להיערך מבעוד מועד לסיום העסקת המטפל הזר.

 

ישנם יתרונות רבים להעסקה ישירה מעבר לחיסכון הכספי, עליהם תוכלו לקרוא כאן.

 

במקרים רבים, כאשר מעסיקים נמצאים במסלול של העסקה ישירה ניתן לחסוך חלק מההפרשות האלה, באופן חוקי לחלוטין. צרו קשר עם צוות התמיכה שלנו למידע נוסף במייל contact@isavta.co.il

5. איך המטפלים יכולים לקבל את הפיקדון?

המטפלים יכולים לקבל את הכספים שהופקדו עבורם בבנק המזרחי בשדה התעופה כאשר הם עוזבים את ישראל לצמיתות, וכאשר הם יצאו מהארץ לפי החוק, כלומר עד 6 חודשים לאחר סיום ההעסקה החוקית האחרונה שלהם. אם הם נשארים לעבוד בארץ באופן בלתי חוקי, הם מאבדים את הזכאות לפיקדון והכסף מועבר לאפוטרופוס הכללי ומשמש לרווחתם של מטפלים זרים בארץ. הכספים אינם חוזרים לחברת הסיעוד או למטופל. בעת קבלת הפיקדון מבנק המזרתי המטפלים נדרשים לשלם 15% מס. 

מוזמנים לשתף עם המטפלים שלכם מאמר זה הכולל מידע באנגלית בנוגע לקבלת הפקדון בעת עזיבת הארץ.

6. קבלת כספי הפנסיה והפיצויים באופן מיידי בסיום ההעסקה

בניגוד להעסקה עם חברת סיעוד, כאשר מעסיקים את המטפלים באופן ישיר הם מקבלים את כל כספי הפנסיה והפיצויים המגיעים להם באופן מיידי בסיום ההעסקה.

זהו כמובן יתרון עצום מבחינת המטפלים מכיוון שהם מקבלים את הכסף מהר יותר, ולא צריכים להמתין עד סיום תקופת ההעסקה האחרונה. רובם המכריע של המטפלים מפרנסים את משפחותיהם במדינות המוצא, לעיתים קרובות גם את ההורים שלהם וגם את ילדיהם. כל עזרה כספית הינה משמעותית מאד מבחינתם.

7. איך המטפלים יכולים לחסוך 15% מס על הפיקדון

יתרון נוסף למטפלים בעת העסקה ישירה - פטור ממס על הפיקדון. כאמור, בעת קבלת הפיקדון המטפלים נדרשים לשלם 15% מס. עם זאת, בהעסקה ישירה, המטפלים מקבלים את הכספים ישירות מהמעסיק הפרטי, ואינם חייבים במס. ככל שתקופת ההעסקה ארוכה יותר, כך הפטור הזה משמעותי יותר עבור המטפלים.

אנו שומעים מהרבה מעסיקים שהם רוצים לתת הטבות כלשהן למטפלים - זוהי דרך נהדרת להיטיב עם המטפלים ללא הוצאה כספית כלשהי מצד המעסיק. להיפך, ניתן גם להיטיב עם המטפלים וגם לחסוך כסף כל שנה.

סיכום

כאשר אתם מעסיקים מטפלים זרים, בין אם מדובר בהעסקה עם חברת סיעוד ובין אם מדובר בהעסקה ישירה, מומלץ מאד להפקיד כסף כל חודש עבור הפנסיה והפיצויים. אם אתם לא בטוחים לגבי הסכומים הנדרשים להפרשה, צרו קשר עם צוות התמיכה שלנו ונשמח לסייע לכם בנדון.

מעבר לגמלת סיעוד בכסף עשוי לפשט מאד את על ההעסקה, ובפרט לחסוך לכם אלפי שח כל שנה, לצד הטבות משמעותיות מאד למטפלים שלכם.

שיתוף

קרא עוד אודות העסקה ישירה

וובינר גמלת סיעוד בכסף

העסקה ישירה

וובינר גמלת סיעוד בכסף

קראו עוד
הדרך הטובה ביותר לסייע כלכלית למטפלים הזרים שלכם, מבלי להוציא שקל מהכיס

העסקה ישירה

הדרך הטובה ביותר לסייע כלכלית למטפלים הזרים שלכם, מבלי להוציא שקל מהכיס

קראו עוד
גמלת סיעוד בכסף והעסקה ישירה של מטפלים זרים - סדרת סרטונים

העסקה ישירה

גמלת סיעוד בכסף והעסקה ישירה של מטפלים זרים - סדרת סרטונים

קראו עוד
עדכון שכר המינימום - מטפלים זרים אפריל 2024

העסקה ישירה

עדכון שכר המינימום - מטפלים זרים אפריל 2024

קראו עוד

קבלו את הניוזלטר של הסבתא

השארו בקשר!