9 כללים חשובים במיוחד להעסקת מטפלים זרים לסיעוד - קראו כעת! | iSavta
9 כללי ברזל להעסקת מטפלים סיעודיים
banner-img

ביטוח רפואי למטפלים זרים במחירים הנמוכים בארץ

שיתוף פעולה ייחודי המאפשר לכם לקבל את השירות המהיר והאיכותי ביותר, המחירים הנמוכים ביותר, בכל רחבי הארץ

כללים אלו מבוססים על ניסיון של שנים רבות בהעסקת מטפלים ומטפלות זרים וישראלים לסיעוד, במגוון סוגי משרות שונות וכוללים ידע מצטבר של רבים מחברי האתר, ששיתפו את סיפוריהם האישיים, הבעיות בהן נתקלו ושאלות בהן התחבטו. מטרת המאמר הינה לתת מבט כולל ורחב על העסקת מטפלים מרגע זיהוי הצורך ועד הפרידה מהמטפל, והינו מיועד גם למי שהנושא חדש לו לחלוטין, וגם לבעלי ניסיון רב.

במידה ואתם מחפשים פתרון מהיר ודחוף, אנא קראו את המדריך המהיר הכולל את התחנות ההכרחיות בהעסקת מטפלת זרה.

מאמר זה אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי או פרשנות כלשהי לחוקים המתעדכנים מעת לעת. הקפדה על הכללים להלן עשויה לחסוך לכם כסף רב, זמן יקר וכאבי ראש מיותרים.

 

1. הגדרת התפקיד

השלב הראשון מבחינת סדר הפעולות, ובעל חשיבות קריטית, שכן רבות מהפעולות הבאות מתבססות עליו. אם לא נבין בדיוק מה אנחנו מחפשים, החיפוש יהיה בלתי אפשרי. כאשר ברור לנו שהמטופל צריך עזרה, חשוב לנו להבין איזה סוג של עזרה נחוצה. שני סוגי המטפלים העיקריים: מטפלות ישראליות במשרה חלקית (ללא לינה), ומטפלים זרים לסיעוד במשרה מלאה (עם לינה). לכל אחד מסוגי המטפלים יתרונות וחסרונות, בהתאם למצב המטופל, המצב המשפחתי וסביבת המטופל.

מטפלת ישראלית (או מטפלת זרה בעלת אזרחות ישראלית) במשרה חלקית תגיע מספר פעמים בשבוע, תעניק את הטיפול הדרוש ותסייע במטלות השונות. סוג זה של טיפול עשוי להיות רלוונטי במקרים בהם הטיפול המחויב אינו אינטנסיבית מדי, או כאשר מדובר בבני זוג / משפחה המסייעים בטיפול ומעדיפים לשמור על פרטיותם.

מטפלת זרה רלוונטית כאשר מדובר במטופל השוהה לבדו במרבית שעות היום וחייב השגחה, או כאשר הטיפול הדרוש אינטנסיבי למדי ובני המשפחה אינם מסוגלים לבצעו בצורה מלאה ושוטפת.

 

בהגדרת התפקיד יש לכלול את:

  • היקף המשרה

  • המטלות הנדרשות מהמטפל הסיעודי

  • את היכולות (גם מבחינה פיזית אם מדובר בהרמות למשל, יש צורך במטפל חסון בעל כוח פיזי)

  • את תכונות האופי הנדרשות (לעיתים מאד סבלני, במקרים אחרים בעל אוטוריטה ויכולות התמודדות)

  • שפות נדרשות ויכולות תקשורת

  • סדר יום מצופה

חשוב לערב את כל בני המשפחה בהגדרת התפקיד, כולל בן / בת הזוג של המטופל שכן חוסר הסכמה והבנה לגבי הפרמטרים הנ״ל יכשיל את התהליך כולו.

עם זאת, זו אינה ציפיה ריאלית ״להתחיל במשרה חלקית ללא לינה ולהמשיך במידת הצורך במשרה מלאה עם לינה״ שכן מדובר בשני סוגים שונים לחלוטין של מטפלים.

סוגים נוספים של מטפלים או מטפלות סיעודיים הינם מחליפים לטווח ארוך, מחליפי סוף שבוע ומטפלים ללילות, את כולם ניתן למצוא ברשימת המטפלים הסיעודיים, אך במקרים אלו הצורך יותר ברור וחד והגדרת התפקיד יותר פשוטה.

 

2. שיחות עם מעסיקים קודמים - המלצות ודגלים אדומים

לפני פגישת המטפלת, עוד בשלב השיחה הטלפונית, חשוב לבקש את פרטי הקשר של המעסיקים הקודמים, ולשוחח עימם באופן אישי. זהו ללא ספק הנושא החשוב ביותר, שכן זוהי הדרך היחידה להבין מראש איזה אדם הולך להיות אמון על הטיפול ביקיריכם. שיחות עם מעסיקים קודמים עשויות לספק מידע חשוב ובלתי תלוי לגבי המטפל הנדון, יכולותיו, התנהלותו ומידת ההתאמה הצפויה לתפקיד שהגדרתם מראש. על נושא זה אין להתפשר!

בעוד ששיטה זו אינה מושלמת, כי גם מטפלת שהוגדרה כ״מלאך עלי אדמות״ במשפחה אחת, לא בהכרח תיצור כימיה דומה עם משפחה אחרת, בהחלט ניתן לצמצם את הסיכון, ולוודא שהמטפלת המיועדת אינה מסוכנת או אלימה. הכינו מראש שאלות למעסיקים הקודמים בהתאם לנושאים החשובים לכם, שימו לב ל״דגלים אדומים״ במהלך השיחה, והעמיקו בשאלות במידת הצורך. רוב המעסיקים ישמחו לסייע למטפלת קודמת אם עשתה את עבודתה נאמנה, ולכן ישמחו גם לספר אודותיה. במקרה ההפוך, מיד תבינו שמטפלת זו או אחרת אינה רלוונטית. בכל מקרה אין לחשוש מלשאול שאלות, בדרך כלל ישמחו לעזור לכם.

 

3. ראיון אישי ותאום ציפיות

לאחר שקבלתם המלצות על המטפלת הסיעודית המיועדת, זה הזמן לפגישה והתרשמות אישית עם המטפלת. במידת האפשר רצוי להפגש במקום המגורים של המטופל, אך אם זה לא אפשרי (לעיתים כי ישנה בבית מטפלת שאינה יודעת על תהליך ההחלפה) ניתן לערוך את הראיון במקום אחר.

במהלך הראיון המיועד להתרשמות מהמטפלת, אישיותה ובעיקר סבלנותה, רצוי להתייחס לנושאים הבאים:

  • תיאור מצב המטופל - עיקרי הטיפול הנדרש

  • תיאום ציפיות והגדרת סדר היום - בהתאם להגדרות התפקיד. ככל שתיאום הציפיות יתבצע מוקדם יותר, כך האפשרות לאי הבנות תצמצם

  • תנאי ההעסקה - משכורת הבסיס, דמי הכיס השבועיים (במקרה של מטפלת זרה), ימי ושעות החופש

  • סיכום על תקופת ניסיון כלשהי - במידת הצורך

והיה והגעתם להבנות, לפי החוק יש לחתום על חוזה העסקה (במקרה של מטפלת זרה החוזה יכלול גם תרגום לשפה המובנת למטפלת).

עוד על ניהול תהליך איתור המטפלת הסיעודית ניתן לקרוא כאן.

 

4. מימון

במקרים רבים הביטוח הלאומי משתתף במימון חלקי / מלא של המטפלת ובמקרים אחרים ייתכן שקיים ביטוח סיעודי של אחת מקופות החולים. במקרה של סירוב מביטוח לאומי או מחברת הביטוח ניתן להעזר בעו״ד המתמחה במיצוי זכויות סיעוד.

במקרים מסוימים יש צורך בהשלמת שכר המטפלת ע״י המשפחה, וגם לכך רצוי להערך מבעוד מועד בשיתוף כל חברי המשפחה המעורבים, תוך חישוב עלות ההעסקה הכוללת, כפי שניתן לקרוא במאמר כמה צריך לשלם למטפל סיעודי.

 

5. העסקת המטפל לפי החוק

העסקת מטפלים לסיעוד מסוג כלשהו, כמוה ככל העסקת עובד בישראל, וכפופה לכל חוקי ההעסקה. זה המאמר בדבר העסקת מטפלים לפי החוק, ובמיוחד יש לשים לב לנקודות הבאות:

  • העסקת מטפל זר רק עם היתר העסקה

  • תשלום ביטוח לאומי - לכל סוגי המטפלים

  • ביטוח רפואי למטפל זר

  • הרשמה בתאגיד מורשה במידה ומדובר במטפל / מטפלת זרה

  • תשלום כל הזכויות הסוציאליות כמוגדר בחוק

  • הקפדה על זכויות המעסיקים ועל זכויות המטפלים - בשיתוף עם חברת הסיעוד / תאגיד

חוקי ההעסקה, חוקי שכר המינימום במשק וזכויות המעסיקים / מטפלים מתעדכנים באופן דינמי למדי. חברות הסיעוד והתאגידים יסייעו לכם להקפיד על העסקה לפי החוק, שתמנע מכם צרות בעתיד.

 

6. בקרה שוטפת

כדאי לקיים שגרה קבועה (אך לא קבועה מדי) של בקרה על תפקוד המטפלים. המטופל עצמו הינו המקור הטוב ביותר כדי ללמוד על תפקוד המטפל, במידה ומצבו המנטלי מאפשר זאת. בנוסף ובמקרים אחרים, מומלץ ליצור קשר טלפוני עם המטפל ולהגיע לביקורים בתזמונים משתנים. ניתן כמובן גם לעקוב אחר המתרחש בבית המטופל באמצעות מצלמות גלויות וסמויות, תוך כדי הקפדה על פרטיות המטפל.

בביקורים ובשיחות בדקו האם המשימות והמטלות שהוגדרו מבוצעות לשביעות רצונכם. במידת הצורך ניתן כמובן לחזור ולהזכיר את סדר היום ואף לרשום אותו במקום בולט. חשיבות מיוחדת ישנה כמובן לשגרת התרופות, ניתן לוודא שנושא זה מטופל בצורה הולמת לפי מלאי התרופות ולהסתייע בארגונית לתרופות אם יש קושי כלשהו.

 

7. תיעוד התשלומים השונים

במהלך ההעסקה קיימים סוגים שונים של תשלומים:

  • משכורת

  • דמי כיס

  • תשלום עבור סופשבוע

  • תשלום עבור חגים

  • דמי הבראה

  • פנסיה

  • פיצויי פיטורים

לכל תשלום מועד תשלום משלו, ואם נראה לכם שזה די מסובך לעקוב אחר כל ההתרחשות הזו במהלך סיטואציה סיעודית, אתם לא לבד… תפקידם של חברת הסיעוד והתאגיד לסייע בידיכם עם התשלומים השונים, ובפרט עם גמר החשבון בסיום ההעסקה.

חשוב ביותר!!! יש לתעד את כל התשלומים השונים, כדי שתוכלו להוכיח בבוא היום שתשלומים אלו אכן התקבלו. העסקת מטפל סיעודי לאורך מספר שנים מסתכמת בעשרות ואפילו מאות אלפי ש״ח, אך אם לא תתעדו את התשלומים השונים ייתכן ותצטרכו לשלמם שנית. בתי הדין לעבודה נוטים באופן גורף לטובת העובדים (לא רק בתחום הסיעוד, דרך אגב) ואם תתקלו בתביעה כלשהי, הסיכויים מראש לרעתכם. הקפידו על התשלומים במועדם כדי לא לשלם פי כמה וכמה מאוחר יותר.

 

8. תקשורת אנושית

המטפלים הינם בני אדם שעזבו את משפחתם (הורים, אחים, ולעיתים קרובות גם ילדים), פגשו מדינה / שפה / תרבות זרה לחלוטין, עבודתם הינה 24/6 עם חופש תנועה קטן יחסית, והם אחראים בד״כ על קשיש במצב סיעודי שאינו ממש משובב נפש. ישנו פער ברור במנטליות, ודברים שכנראה לעולם לא נבין בתור ישראלים. עם זאת, המטפלים הם בסופו של דבר בני אדם כמונו, זקוקים לחום ואהבה, לתשומת לב ולמילה טובה. תקשורת אנושית פשוטה ובסיסית עשויה לעשות הבדל עצום ביחס למטופל ולמשפחה, במידת ההשקעה וההקרבה האישית ובאופן כללי במידת המחויבות.

יהיה נחמד לשאול את המטפל לשלומו, לשלום משפחתו, לאחל חג שמח בחגים הלאומיים ומזל טוב ביום ההולדת. דברים קטנים ופשוטים, שאנו עלולים לשכוח (באופן טבעי…) בתוך הקלחת הסיעודית, אך חשובים מאין כמותם.

 

9. החלפה / סיום העסקה

 

כמו כל מערכת יחסים, גם מערכת היחסים עם המטפלת הסיעודית תגיעה לסיומה בדרך זו או אחרת. לעיתים בשל רצון אחד הצדדים, ולעיתים בשל פטירת המטופל. במידה ואחד הצדדים מבקש את סיום ההעסקה, הסיטואציה עלולה להיות עדינה ואפילו בעייתית, בראש וראשונה עבור המטופל. קבלת טיפול וסיוע ממטפלת ממורמרת וכועסת עשויה להיות בעלת השפעה שלילית על המטופל, ויש לבחון את המצב בכובד ראש. לעיתים עדיפה פרידה מיידית על כל פתרון אחר.

אם החלטת סיום ההעסקה הגיעה מיוזמתכם, לעיתים רצוי לבצע חיפוש אחר מטפלת מחליפה באופן דיסקרטי מבלי לחשוף את כוונתכם בפני המטפלת הנוכחית, כדי למנוע תסכול, כעס ואפילו בריחה אפשרית. ייתכן שאפילו לא כדאי לשתף את התאגיד בכוונתכם, שכן לעיתים כוונתכם עלולה להגיע לאוזני המטפלת מתוך כוונה טובה של מציאת מקום עבודה חליפי ע״ אותו תאגיד. בעת פרסום מודעה באתר, שימו לב אילו פרטים אתם חושפים, במיוחד מספר טלפון, כנ"ל מספר טלפון וירטואלי ומייל שעלולים להסגיר את כוונתכם.

בכל מקרה, עם סיום ההעסקה יש לבצע את גמר החשבון בצורה מפורטת ומתועדת היטב כדי להמנע מקשיים מיותרים בהמשך.

 

למידע נוסף: המאגר הארצי של מטפלות ומטפלים סיעודיים 

שיתוף

קרא עוד אודות עובדים זרים פנויים לסיעוד

מטפלות סיעודיות מחליפות לחופשת המולדת של כריסמס 2024

עובדים זרים פנויים לסיעוד

מטפלות סיעודיות מחליפות לחופשת המולדת של כריסמס 2024

קראו עוד
מטפלות ומטפלים זרים לסיעוד - מחליפים לחופשת הקיץ 2024

עובדים זרים פנויים לסיעוד

מטפלות ומטפלים זרים לסיעוד - מחליפים לחופשת הקיץ 2024

קראו עוד
חופשת מולדת אביב 2024 - איתור מטפלות מחליפות לסיעוד בצל המלחמה

עובדים זרים פנויים לסיעוד

חופשת מולדת אביב 2024 - איתור מטפלות מחליפות לסיעוד בצל המלחמה

קראו עוד
הקלות בהעסקת מטפלים זרים שנמצאים בארץ עד 13 שנים בשל המלחמה

עובדים זרים פנויים לסיעוד

הקלות בהעסקת מטפלים זרים שנמצאים בארץ עד 13 שנים בשל המלחמה

קראו עוד

קבלו את הניוזלטר של הסבתא

השארו בקשר!